Водяник Н. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Водяник Надія
с. Благодатне, Золотоніський район,
Черкаська область
ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Розглянуто найбільш ефективні способи використання арттехнологій в
початкових класах нової української школи. Висвітлено переваги використання арттерапії
для самозцілення, саморозкриття та самовираження особистості дитини.
Ключові слова: арттерапія, арттехнології, військові конфлікти, нова
українська школа, молодші школярі, невербальна форма роботи.
The most effective methods were disprersed by applying Art- Technologies in
primary classes of the New Ukrainian School.
Highlited advantages of Art-Technology applying for self-recreation, self
opening and selfexpression of a child personality.
Key words: Art-Technology, military conflicts, New Ukrainian School, young
schoolchildren, non verbal form of work.
Вступ. Нова
українська школа – це особливий освітній простір, один із основоположних
принципів якого – опора на актуальні потреби кожного учня, підвищення
продуктивності його пізнавальної та творчої діяльності.
Шкільне середовище покликане сприяти
створенню соціально-психологічних умов для успішного навчання школярів. Нині у
початкових класах нової української школи навчаються діти, які, зважаючи на карантинні
обмеження, пов'язані з СOVID -19,
не мали можливості повноцінно розвиватися у дитячих установах. З початком повномасштабного вторгнення
можливості для навчання, виховання та всебічного розвитку дітей відчутно
зменшилися. В умовах військового конфлікту зростає
науково-практична необхідність пошуку ефективних моделей, інноваційних форм і
методів взаємодії з учнями в освітньому процесі, що забезпечать сприятливі
умови для особистісного та професійного самовизначення людини.
Згідно з концепцією «Нова
українська школа» сучасному вчителеві необхідно не просто навчати школярів, а й
розуміти глибину їхніх переживань, формувати в учнів позитивне ставлення до
навчання, підтримувати дитячу радість пізнання. Саме арттерапевтичні технології
дають можливість вирішити завдання, поставлені перед педагогами. Адже за допомогою мистецтва молодші школярі
пізнають навколишній світ, себе і свої почуття та переживання.
Вплив на всебічний гармонійний
розвиток особистості засобами мистецтва у своїх працях висвітлювали такі відомі
педагоги як А. Макаренко, В. Сухомлинський, К. Ушинський. В. Сухомлинський
стверджував, що діти повинні жити в світі краси, гри, казки, музики, малюнку,
фантазії, творчості. Деякі науковці присвятили свої праці вивченню окремих
видів арттерапії.
Аналіз наукових робіт дає
можливість стверджувати, що використання арттехнологій в освітньому процесі має
позитивний вплив на становлення особистості учня, на його самопізнання та самореалізацію.
Мета статті полягає в узагальненні сутності арттерапії як методу
роботи з молодшими школярами нової української школи та висвітленні переваг
використання арттехнологій у роботі з молодшими школярами.
Виклад основного матеріалу. Військовий конфлікт в Україні
загострив необхідність пошуку нових прийомів і методів взаємодії з учнями, спонукає до створення інноваційних
педагогічних технологій у галузі навчання.
Варто зазначити, що професійна
діяльність учителя включає інформаційну, дослідницьку, інтелектуальну,
креативну, діагностичну, прогностичну, комунікативну, аксіологічну, проєктивну
та рефлексивну діяльності [2, с. 12]. Учитель, якого потребує сучасна школа,
має плекати в собі такі якості: креативність, пізнавальний інтерес та критичне
мислення. Одним із джерел творчої самовизначенності є мистецтво, тому постає
необхідність використання витворів мистецтва як засобу навчання.
Для глибшого розуміння цієї теми необхідно зазначити,
як саме тлумачать арттерапію з огляду педагогіки. За С. Гончаренком «арттерапія
– це система взаємодії між учнем, продуктом його зображувальної творчої
діяльності й педагогом у так званому «фасилітуючому» арттерапевтичному просторі
з метою реалізації важливих функцій освіти: психотерапевтичної, корекційної,
діагностичної, розвивальної, психопрофілактичної, реабілітаційної». Під
поняттям «арттехнології» автори розуміють сукупність форм, методів різних видів
мистецтва, спрямованих на розвиток творчого потенціалу особистості в освітньому
процесі. Арттехнології мають низку переваг порівняно з іншими способами
взаємодії з учнями. Насамперед це невербальне спілкування, яке часто стає основним для вираження
і прояснення сильних переживань дитини[2, с. 36].
Арттерапія – це один з
найбільш ефективних способів роботи з дітьми будь-якого віку, при цьому для
особистості – це спосіб саморозкриття, самовираження, розвитку та шлях до
власної гармонізації. Центральна фігура в арттерапевтичному процесі –
особистість, яка прагне до саморозвитку та розширення діапазону своїх
можливостей. Арттерапія
задовольняє потребу людини в
самоактуалізації.
Якщо раніше арттерапевтичні
технології застосовувалися лише в медицині та психології, то нині
спостерігається педагогічна спрямованість цих технологій. Це не «лікування»
учнів в прямому сенсі цього слова, а взаємодія з різними видами мистецтва з
метою розвитку особистості школяра, його відновлення після стресових ситуацій або
просто збагачення його мистецьких здібностей.
Арттерапевтична робота в школі
дозволяє підвищити значимість проблеми психологічного здоров'я учнів і сприяє
кращому розумінню їх потреб педагогами. Нині в педагогічній практиці
все активніше застосовується метод терапії мистецтвом. Він представлений
п'ятьма основними напрямками: арттерапією, що включає в себе ізотерапію,
глинотерапію, пісочну терапію тощо; драмотерапію, в яку входять казкотерапія,
сценічні чи рольові ігри; танцювально-рухову та музичну терапії [3, с.4].
Арттерапія дає
можливість дитині висловити свої емоції, почуття за допомогою ліплення,
малювання, конструювання з природних матеріалів та створення образів на піску.
Арттерапія – це
найбільш м’який метод роботи, контакту з важкими проблемами. Дитина може не
говорити, або не здатна усвідомити та визнати свої проблеми, але при цьому може
ліпити, рухатися і виражати себе через рухи тілом. Також заняття арттерапією
можуть знімати психічне напруження. Що дуже важливо в умовах військового
конфлікту. Коли рівень тривожності у
дітей суттєво підвищений. Саме арттехнології
мають переваги поміж інших, тому що це невербальна форма роботи. Це
важливо для тих, хто має мовні вади,
труднощі у вираженні почуттів, переживань. Образотворча діяльність є засобом
зв’язку між дитиною та вчителем. Під час таких занять дитина опиняється в ситуації успіху, що сприяє формуванню позитивної самооцінки дитини та її позитивного ставлення
до навколишнього світу, розвиває сенсорні здібності, впливає на естетичний
розвиток.
Успіх у
творчості несвідомо переноситься у
щоденне спілкування і взаємодія дитини зі світом стає більш конструктивною. Арттехнології
допомагають учням подолати бар’єри в спілкуванні з однолітками, в сприйнятті
самого себе, у розумінні об’єктів навколишнього світу.
В арттерапії
використовуються індивідуальні та групові форми роботи. Особливо яскравий ефект
дає робота в групі. Кожен школяр може бути залученим до роботи, для цього не
потрібно мати високий рівень творчих здібностей, учень є творцем і тому не може
бути незадовільної оцінки. Педагоги використовують арттерапевтичні технології в
групах з перших днів навчання дітей в школі. Вони пропонують дитині висловити свої емоції,
почуття за допомогою ліплення, малювання, конструювання з природних матеріалів,
тощо. А вчитель отримує додаткові можливості для спостереження за емоційним
станом кожної дитини, процесом
формування колективу, для здійснення
соціометричного дослідження та виявлення конфлікту.
Завдання вчителя в роботі з молодшими школярами:
-
допомогти зберегти психологічне здоров'я в процесі зміни внутрішнього
світу;
-
розвинути творчі здібності, коли програма ускладнюється, а дорослі оцінюють
дії дитини опираючись на її невдачі та помилки;
-
зберегти пізнавальні інтереси;
-
подолати негативні уявлення про власну особистість.
Внутрішнє
«Я» людини проявляється в зорових образах щоразу, коли вона спонтанно малює,
пише картину, ліпить скульптуру чи вигадує казку. Для молодших школярів є характерним, що образи
художньої творчості відображають всі види підсвідомих процесів (страхи,
внутрішні конфлікти, психічні травми, спогади дитинства, сновидіння). При їх
словесному описі у дітей можуть виникати труднощі. Тому невербальні засоби
часто стають основними для вираження і прояснення сильних переживань [4, с.
116].
Арттерапевтичні
технології постійно розвиваються, з’являються нові прийоми, методи взаємодії.
Вже є таке поняття як «хобі-терапія». Воно відносно нове, але поступово
розвивається. Тому головним завданням сучасних вчителів є постійний
саморозвиток, пошук нових шляхів взаємодії з учнями.
Висновки. Арттерапію в початкових класах можна сприймати як здоров'язберігаючу
інновацію, яка може впроваджуватися на рівні освітньої програми, спецкурсу,
інноваційної технології, через систему методів творчості, інтегрованих з іншими
технологіями психологічної та соціальної роботи.
Цей метод може бути застосований для розвитку
навичок спілкування і є ідеальним інструментом для підвищення самооцінки і
зміцнення впевненості в собі. Він може допомогти дитині висловити те, що вона
не може озвучити, або для чого в неї не знаходиться слів.
Отже, арттерапія являє собою лікувальне та розвиткове застосування образотворчого мистецтва, що передбачає взаємодію між автором художньої роботи, самою роботою і фахівцем. Створення візуальних образів розглядається як важливий засіб міжособистісної комунікації і як форма пізнавальної діяльності клієнта, що дозволяє йому висловити ранні або актуальні «тут-і-зараз» переживання, які йому складно висловити словами. При цьому відбувається не тільки здійснення процесу навчання і виховання, а і здійснюється процес соціалізації дітей.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Концепція «Нова українська школа».
URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
(дата звернення: 07ю04.2024).
2.
Гончаренко С.У. Український педагогічний
енциклопедичний словник. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
3.
Зязюн,І.А.
Концептуальні засади теорії
освіти в Україні. Педагогіка і психологія професійної
освіти. 2000. № 1. С. 11–24.
4. Федій
О.А. Естетотерапія. Навчальний посібник. К. : Центр учбової літератури,
2007. 256 с.
Коментарі
Дописати коментар