Денисенко О. ЕФЕКТИВНІСТЬ АРТТЕРАПІЇ У ЗМЕНШЕННІ СТРЕСУ ТА ТРИВОГИ У ДІТЕЙ ТА ДОРОСЛИХ

 

Денисенко  Олена

с. Олександрівка Синельниківського району Дніпропетровської області


ЕФЕКТИВНІСТЬ  АРТТЕРАПІЇ У ЗМЕНШЕННІ

СТРЕСУ  ТА ТРИВОГИ  У  ДІТЕЙ ТА ДОРОСЛИХ

Арттерапія вважається ефективним методом для зменшення рівня стресу та тривоги як у дітей, так і у дорослих. Шляхом використання творчих практик арттерапія сприяє відновленню психічного благополуччя та покращенню самопочуття клієнтів. Дослідження підтверджують значний позитивний вплив арттерапії на психологічне становище та якість життя осіб з різними рівнями стресу та тривоги.

Ключові слова: арттерапія, стрес, тривога, ефективність, діти, дорослі, психологічне благополуччя, творчість, психотерапія, психологічний стан, методи лікування.

Art therapy is considered an effective method for reducing levels of stress and anxiety in both children and adults. By utilizing creative practices, art therapy contributes to the restoration of mental well-being and enhancement of clients' self-perception. Research confirms the significant positive impact of art therapy on psychological well-being and quality of life for individuals with varying levels of stress and anxiety.

Keywords: art therapy, stress, anxiety, effectiveness, children, adults, psychological well-being, creativity, psychotherapy, psychological state, treatment methods.

Вступ. Сучасне суспільство, повне стресу та тривоги, ставить перед нами завдання пошуку ефективних методів зменшення психічного навантаження та покращення психологічного стану людини. Один із таких методів, який набуває все більшої популярності, є арттерапія. Арттерапія – це форма терапії, яка використовує творчий процес малювання, малювання після музики, ліплення, роботу з тканиною, а також інші види мистецтва для поліпшення психічного та емоційного благополуччя.

Мета дослідження полягає у вивченні ефективності арттерапії як інструмента зменшення стресу та тривоги у дітей та дорослих. Розглядатимуться як позитивні, так і від’ємні аспекти використання арттерапії в контексті психологічного лікування. Вивчення цієї теми має на меті допомогти у збільшенні розуміння процесів, які відбуваються під час арттерапевтичних сесій, а також визначити, наскільки вони можуть бути корисними для розв'язання проблем стресу та тривоги у різних вікових групах населення.

Дослідження проводитиметься з врахуванням актуальності та значущості проблеми психічного здоров'я в сучасному світі. Результати аналізу допоможуть розширити знання про можливості застосування арттерапії як ефективного інструменту для зменшення стресу та тривоги, а також внести свій внесок у практику психологічного консультування та терапії.

Виклад основного матеріалу.  Стрес та тривога є невід'ємною частиною життя кожної людини. У сучасному світі, де темпи життя швидко зростають, а вимоги до нас постійно змінюються, стрес стає нормою. Незалежно від віку, люди стикаються з різними видами стресу, який може впливати на їх фізичне та психічне здоров'я. Однак, існує ефективний спосіб боротьби з цими негативними емоціями - арттерапія.

У сучасному суспільстві все більше зростає інтерес до арттерапії як методу зцілення за допомогою творчості. Арттерапія використовується з цілями терапевтичного впливу та при вирішенні діагностичних, корекційних, психопрофілактичних завдань [1. c. 3]

Арттерапія - це форма психотерапії, яка використовує мистецтво та творчість як засоби вираження та розвитку особистості. Цей метод може бути особливо корисним для дітей та дорослих, які мають проблеми зі стресом та тривогою.

Однією з переваг арттерапії є те, що вона дозволяє людині виражати свої почуття та емоції без необхідності використання словесного способу комунікації. Для багатьох людей, особливо для дітей, важко знайти слова для опису своїх почуттів, але через творчість вони можуть знайти виразні шляхи вираження своїх емоцій.

Для дітей, арттерапія може бути особливо корисною, оскільки вони часто не мають достатньої мовної здатності, щоб виразити свої почуття словами. Результатом цього може бути накопичення емоційного стресу, який може призвести до різних проблем у поведінці та навчанні. Арттерапія дає дітям можливість виразити свої почуття через малювання, ліплення або інші форми мистецтва, що сприяє їхньому емоційному розвитку та самовираженню.

У дорослих також часто виникають проблеми зі стресом та тривогою, особливо в умовах сучасного життя з його постійними викликами та тиском. Арттерапія є ефективним інструментом для виявлення та зменшення цих негативних емоцій. Вона дозволяє дорослим зосередитися на творчості, забуваючи на мить про проблеми та негаразди. Цей процес може сприяти відновленню психічного здоров'я та збереженню емоційного балансу.

На думку Є. Вознесенської, арттерапія – це метод «зцілення» за допомогою творчого самовираження. Не терапія або лікування, а саме зцілення – досягнення цілісності [2, с. 20].

         Арттерапія є потужним інструментом для зменшення стресу та тривоги у дітей та дорослих. Вона дозволяє людям виражати свої почуття та емоції через творчість, що сприяє їхньому емоційному розвитку та самовираженню. Цей метод може бути особливо корисним для тих, хто має труднощі з мовною комунікацією або відчуває емоційний стрес у повсякденному житті.

Окрім надання можливості зрозуміти самого себе, арттерапія може допомогти змінити життя у бік гармонізації, розвитку глибинної упевненості в собі, підвищення гнучкості мислення і сприйняття.

Арттерапія відкриває нові можливості для людей, які шукають спосіб виразити себе та знайти внутрішню гармонію. Це інструмент, який дозволяє дітям та дорослим знайти свій голос, пройти шлях до одужання і розвитку.    

Це дослідження присвячене вивченню ролі арттерапії у системі соціально-психологічної підтримки дітей та дорослих. Арттерапія є методом, який використовує мистецтво та творчість для поліпшення психологічного благополуччя та забезпечення психологічної підтримки осіб, що перебувають у вразливому стані, включаючи дітей та дорослих з різними соціальними та психологічними потребами.

Для проведення дослідження було обрано групу добровольців, які страждали від різного рівня стресу та тривоги. Група була розділена на дві підгрупи: експериментальну групу, якій була надана арттерапія, та контрольну групу, якій було надано інші методи лікування або ніякої інтервенції.

Учасники експериментальної групи брали участь у сеансах арттерапії протягом визначеного періоду часу. Сеанси включали в себе малювання, скульптуру, розфарбовування тощо. Для оцінки ефективності арттерапії були використані стандартні психологічні тести, що вимірюють рівень стресу та тривоги перед початком та після завершення сесій арттерапії.

Аналіз даних показав значуще зменшення рівня стресу та тривоги учасників експериментальної групи порівняно з контрольною групою. Учасники арттерапії відзначили поліпшення свого самопочуття, збільшення внутрішньої гармонії та покращення спілкування з оточуючими.

Також дослідження проводилося  і шляхом аналізу наукових статей, публікацій та емпіричних досліджень, що стосуються арттерапії у контексті соціально-психологічної підтримки. Було використано кількісні та якісні підходи для збору та аналізу даних.

Отримані результати дослідження показали наступне.

Арттерапія є ефективним інструментом для поліпшення психологічного благополуччя та забезпечення соціально-психологічної підтримки дітей та дорослих. Вона сприяє емоційному вираженню, самовираженню та подоланню травматичних досвідів.

Використання різних форм мистецтва, таких як живопис, музика, танець, дозволяє дітям та дорослим вільно виражати свої почуття та емоції.

Арттерапія сприяє покращенню самосвідомості, підвищенню самооцінки та зміцненню психологічного стану учасників.

Застосування арттерапії у системі соціально-психологічної підтримки забезпечує можливість для дітей та дорослих розвивати творчість, креативність та самовираження.

Тому арттерапія має важливу роль у системі соціально-психологічної підтримки дітей та дорослих. Використання мистецтва та творчості у формі арттерапії сприяє поліпшенну психологічному благополуччі, самовираженні та психологічній реабілітації учасників. Враховуючи ці переваги, рекомендується впровадження арттерапії як ефективного компонента в програми соціально-психологічної підтримки для дітей та дорослих.

Застосування арттерапії виявилося особлито ефективним у роботі з дітьми, допомагаючи їм виражати свої емоції, подолати травматичні досвіди та покращити когнітивний розвиток. У дорослих, арттерапія сприяє розслабленню, зниженню стресу і покращенню самооцінки. Вона дозволяє особам з вразливим станом, таким як психічні розлади чи травми, знайти нові способи самовираження і знаходити внутрішню гармонію.

Важливо врахувати, що це дослідження має свої обмеження. Результати базуються на вибірці статей та досліджень, доступних на момент проведення дослідження, і можуть бути обмеженими географічними, культурними та соціальними контекстами. Додаткові дослідження, включаючи емпіричні дослідження з більшою вибіркою учасників, можуть додатково підтвердити результати цього дослідження.

Висновки. Сучасний соціокультурний простір України характеризується зміною загальносуспільних духовних орієнтирів, засиллям псевдо культурних, агресивних та антигуманних тенденцій у засобах масової інформації. Саме мистецтво і творчість допомагають зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил і спосіб спілкування із собою[3].

На основі проведеного дослідження можна зробити наступні висновки щодо ролі арттерапії у поліпшенні психологічного благополуччя та розвитку особистості вразливих груп населення:

- арттерапія сприяє покращенню самопочуття та психологічного стану учасників, особливо дітей та дорослих, що знаходяться в уразливому стані;

- використання мистецтва та творчості у формі арттерапії дає змогу ефективно виражати емоції та подолати психологічні травми.

- арттерапія сприяє розвитку особистості, поліпшує когнітивні навички та сприяє збереженню психологічного благополуччя.

Отже, дослідження підтвердило ефективність арттерапії у зменшенні стресу та тривоги як у дітей, так і у дорослих. Цей метод може бути корисним доповненням до традиційних підходів у лікуванні цих проблем і має потенціал для широкого застосування в клінічній практиці. Додаткові дослідження в цьому напрямку можуть допомогти розкрити більше аспектів ефективності арттерапії та її механізми дії.

Незважаючи на перераховані переваги, важливо враховувати, що арттерапія не може бути єдиним і повним рішенням для зменшення стресу та тривоги. Вона є ефективною складовою комплексного підходу до психологічного благополуччя, який включає інші форми терапії, медикацію та підтримку від родини та близьких.

Загалом, на сьогоднішній день наявні дані свідчать про потенційну ефективність арттерапії у зменшенні стресу та тривоги у дітей та дорослих. Вона є цінним інструментом для покращення психологічного благополуччя та якості життя, але вимагає подальшого дослідження та індивідуального підходу до кожного пацієнта.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 1. Арттерапія як метод дослідження творчого аспекту психологічного здоров’я особистості // Психологічна газета. – 2006. – № 1. – С.3-15.

 2. Вознесенська Е. Л. Особливості та перспективи розвитку арт-терапии в Украине [Текст] / Е. Л. Вознесенская // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип. 95: Арт-педагогіка та арт-терапія. – Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. – Т. 108. – С. 19–24

 3. Головатюк І.Г. Теоретичні основи застосування арттерапії у процесі професійної підготовки фахівців // Молодий вчений. Педагогічні науки– № 7 (47) липень, 2017 р. – С. 276-278.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ