Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ
Коломоєць Галина,
Малечко
Тетяна
м. Київ
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ
Авторами розглядаються особливості психологічної підтримки дітей в
умовах війни. Висвітлюються причини та наслідки воєнних конфліктів на психічне
здоров’я молоді, а також основні підходи та методи психологічного відновлення.
Зокрема, розглядаються питання профілактики психологічних травм у дітей,
створення безпечного середовища для відновлення їх емоційного стану.
Підкреслено важливість ранньої діагностики психологічних проблем у дітей під
час воєнних дій та необхідність надання їм комплексної психологічної підтримки.
Ключові слова: психологія, діти, психологічна підтримка, відновлення.
The authors consider the
peculiarities of psychological support for children in wartime conditions. The
causes and consequences of military conflicts on the mental health of young
people, as well as the main approaches and methods of psychological recovery,
are highlighted. In particular, the issues of prevention of psychological
injuries in children, creation of a safe environment for restoring their
emotional state are considered. The importance of early diagnosis of
psychological problems in children during military operations and the need to
provide them with comprehensive psychological support is emphasized.
Key words: psychology, children, psychological support, recovery.
Вступ. Війна – це стрес не тільки для дорослих, які все
розуміють, мають сформовану психіку, але й для дітей. Відчуття небезпеки,
тривоги, постійні зміни в житті – усе це негативно впливає на психологічний
стан дитини. , Тому досить актуальним в умовах сьогодення є надання якісної,
своєчасної психологічної підтримки саме дітям [3]. Особливостями такої
підтримки є індивідуальний підхід до кожної дитини, сприяння емоційному
відновленню через різного роду психологічні методики та розважальні заняття, а
також підтримку соціальної адаптації та позитивного мислення. Важливо
забезпечувати безпеку, сприяти співпраці з батьками та вчителями, а також
створювати сприятливу емоційну атмосферу для психологічного оздоровлення дітей в
умовах війни.
Мета – вивчення особливостей та методів психологічної
підтримки дітей в умовах війни з метою забезпечення їхнього психічного здоров'я
та адаптації до стресових ситуацій.
Виклад основного матеріалу. Під час воєнних дій психіка учасників
освітнього процесу перебуває в постійному напруженні. Реакціями на стресові та
травматичні події можуть бути страх, загальмованість, плач, агресія, почуття
провини, апатія та інші. Щоб впоратися зі стресом власноруч та допомогти іншим
пережити ці непрості часи, дати раду неконтрольованим емоціям і допомогти
психіці на шляху до зцілення, буде корисним опанувати мінімальний набір
прийомів базової психологічної допомоги.
Враховуючи дану ситуацію, бажано
кожному учаснику освітнього процесу мати первинні вміння щодо застосування
вправ та технік для самодопомоги та допомоги іншим у стресових ситуаціях. Стрес
у умовах війни в Україні є важливою проблемою, яка впливає на фізичне та психологічне
здоров’я населення в цілому, так і дітей, зокрема [1]. Тому, у результаті воєнних дій в Україні,
постало гостре питання психологічного стану дітей, оскільки вони є одними з
найбільш уразливих учасників конфліктів.
Проведення психологічних заходів з
метою підтримки психічного стану дітей може допомогти їм впоратися з травмами,
стресом та психологічними труднощами, які виникають в умовах війни.
Основні аспекти психологічної
підтримки дітей в умовах війни включають:
1. Створення безпечного середовища: важливо
забезпечити у дітей відчуття безпеки та захисту, навіть у найскладніших умовах.
Це може включати створення центрів дитячої допомоги, психологічних груп та
гарантування доступу до необхідних ресурсів.
2. Емоційна підтримка: діти у воєнний
час можуть відчувати страх, тривогу, розчарування та інші негативні емоції.
Проведення індивідуальних та групових консультацій з психологами може допомогти
їм знайти шлях до відновлення емоційного благополуччя.
Дитяча психологічна підтримка в
умовах війни може включати психологічні консультації, індивідуальні або групові
сесії, терапію мистецтвом, музикотерапію та ігрову терапію. Такі методи
допомагають дітям виражати свої емоції, знижують рівень тривоги та стресу,
сприяють покращенню комунікації та розвитку внутрішніх ресурсів для подолання
складних обставин.
3. Розвиток соціальних навичок: в
умовах війни діти можуть втрачати зв’язок зі світом інших дітей та ровесників.
Важливо сприяти розвитку їх соціальних навичок через групові заняття, спільні
заходи та ігри [2].
Такі заходи спрямовані на те, щоб
допомогти дітям в умовах війни подолати стрес, травми та відновити свою
психічну стійкість.
Висновки. Психологічний стан дітей в Україні під час війни залишається
серйозною проблемою. Діти можуть відчувати стрес та інші негативні
психологічні наслідки через конфлікт та несприятливі умови. Тому, психологічна
підтримка дітей в умовах війни є критично важливою для їхнього психологічного
та емоційного благополуччя. Вона допомагає дітям виживати й адаптуватися до
складних умов, забезпечуючи їм підтримку, ресурси та навички необхідні для
подолання викликів воєнного конфлікту. Важливо наголосити, що дорослі також
потребують психологічної підтримки для того, щоб бути сильною опорою для дітей.
Важливо пам’ятати, що діти в умовах війни потребують особливої уваги та
турботи, і лише комплексний підхід до їх психологічної підтримки може допомогти
їм подолати труднощі та відновити емоційну стійкість.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Підчасов Є. В.,
Чепелева Н. І. Стресові стани дитини під час війни. URL:https://dspace.univd.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/13769/Stresovi%20stany%20dytyny_Pidchasov_Chepelieva_2022.pdf?sequence=1&isAllowed
2. Проблемна взаємодія в групах:
феноменологія, чинники, профілактика : монографія [Л. Г. Чорна, П. П. Горностай,
О. В. Яремчук, В. І. Вус, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка] / за наук. ред. Л. Г.
Чорної; Національна академія педагогічних
наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький :
ІМЕКС-ЛТД, 2021. 112 с.
3. Психологічна допомога дітям в
умовах воєнного стану : довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і
вчителів загальноосвітніх навчальних закладів / Н. В. Пророк, С. Т. Бойко, О.
В. Гнатюк, О. І. Купрєєва, В. І. Полякова, О. А. Столярчук, Л. Г. Царенко, О.
Ю. Чекстере ; за ред. Н. В. Пророк. Київ, 2022. 155 с.
Коментарі
Дописати коментар