Куриш Н. СОЦІАЛЬНИЙ СУПРОВІД НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТОКУ ПЕДАГОГА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ІДЕЙ В.СУХОМЛИНСЬКОГО

 Куриш Наталія

м. Чернівці Чернівецького району Чернівецької обл. 

 СОЦІАЛЬНИЙ СУПРОВІД НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТОКУ ПЕДАГОГА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ІДЕЙ В.СУХОМЛИНСЬКОГО 

Автором проведено аналіз сучасної нормативно-правової бази та практичного досвіду відомого педагога В.О.Сухомлинського щодо можливостей планування неперервного професійного розвитку фахової майстерності педагогів Нової української школи.

На основі проведених досліджень напрацьовано методичний симулятор «Модель індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників», що дає можливість спроєктувати професійний розвиток педагога у міжатестаційний період, поєднуючи при цьому різні види заходів за основними формами освіти дорослих: формальної, неформальної та інформальної.

Ключові слова: Нова українська школа, неперервний професійний розвиток, навчання впродовж життя, формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освіта, методичний симулятор.

The author conducted an analysis of the modern legal framework and the practical experience of the famous teacher V.O. Sukhomlynskyi regarding the possibilities of planning continuous professional development of the professional skills of teachers of the New Ukrainian School.

On the basis of the conducted research, a methodical simulator "Models of the individual trajectory of the professional development of pedagogical workers" was developed, which makes it possible to project the professional development of a teacher in the inter-attestation period, while combining different types of activities according to the main forms of adult education: formal, informal and informal.

Keywords: New Ukrainian school, continuous professional development, lifelong learning, formal education, non-formal education, informal education, methodical simulator.

Вступ. Сучасні педагоги – справжні диригенти освітнього процесу, які гнучко підходять до організації навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти враховуючи сучасні виклики та запити учнів і батьків. Великий, український педагог Василь Олександрович Сухомлинський у своїй праці «Наші вчителі, вихователі» зазначав, що, учні надають перевагу вчителю, якого бачать як людину: «…розумну, знаючу, думаючу, закохану в знання .... Чим глибші знання, чим ширший кругозір, ширша всебічна наукова освіченість учителя, тим більшою мірою він не тільки викладач, а й вихователь.»; «…яка знає психологію і педагогіку, розуміє і відчуває, що без знання науки про виховання працювати з дітьми неможливо»; «…яка досконало володіє вміннями в тій чи іншій трудовій діяльності, майстер своєї справи. ..»; в якій «…любов до дітей поєднується з творчим інтересом до проблем науки» [6, С. 49-50].

 Чи завжди випускники вищих навчальних закладів володіють необхідними навиками та знаннями, щоб відповідати запитам учнів? Чи готові досвідчені педагоги змінюватися та працювати над власним професійним удосконаленням?

У рамках пошуку відповідей на вищезазначені запитання, було організовано  дослідження щодо створення ефективної системи неперервного професійного розвитку фахової майстерності педагога Нової української школи на основі ідей Василя Олександровича Сухомлинського.

Виклад основного матеріалу. Фактично, рамковим документом, що окреслює вимоги до педагога Нової української школи є – Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (далі – Професійний стандарт), що  затверджений 23.12.2020 року. У Професійному стандарті визначається 5 трудових функцій, 5 загальних й 15 професійних компетентностей якими повинен володіти сучасний педагогічний працівник, серед яких компетентність – «навчання впродовж життя» [2]. Актуальність даної компетентності прослідковується у працях Сухомлинського,  «Тільки тоді, коли у школі вирує багатогранне духовне життя, опанування знань є справою бажаною, привабливою, воно не припиняється і після закінчення школи, продовжується в роки праці» [7, С. 77-78].

Окрім того, у Законі України «Про освіту» (ст. 53, 59) утверджено право вчителя на навчання впродовж життя та академічну мобільність, вибір видів і форм професійного зростання, суб’єктів освітньої діяльності [3], а у Законі України «Про повну загальну середню освіту» (ст.51) зазначається, що кожен педагогічний працівник зобов’язаний щороку підвищувати свою кваліфікацію [4].

Василь Олександрович зазначав, що до хорошого уроку учитель готується все життя, тим самим обґрунтовував необхідність постійного удосконалення професійного розвитку, що є наразі актуальним в умовах реформування системи освіти та оновлення її змісту. У праці «Серце віддаю дітям», великий педагог зазначав: «Учитель, який хоче мати високі результати навчання, повинен знати стилі пізнання своїх учнів, покладати це в основу організації спільної діяльності педагога і школярів на уроці…Справжній педагог повинен працювати на майбутнє» [8].

Орієнтири неперервного професійного розвитку педагогічних працівників окреслено у «Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників», що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 зі змінами №1133 від 24.12.2019, у якому зазначається, що конкретні види, форми, напрями та суб’єктів підвищення кваліфікації педагогічний працівник обирає самостійно і у міжатестаційний період необхідно набрати 150 год. [5].  

Окрім того, у пункті 1 статті 8 Закону України «Про освіту» визначаються можливості проєктування професійного розвитку фахової майстерності педагогів упродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти [3].

У сучасних умовах реформування української системи освіти важлива роль відводиться саме післядипломній педагогічній освіті щодо супроводу цілісної системи професійного зростання педагогів поєднуючи всі форми освіти. Відповідно науковцями Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області розроблено інструмент соціальної підтримки педагогів – методичний симулятор моделювання індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагогічного працівника, що подано у таблиці [1].

Напрацьований методичний симулятор «Модель індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагогічного працівника» є втіленням принципу «навчання впродовж життя» і його можна розглядати як інформаційний та методичний навігатор, який дозволяє педагогам змістовно наповнювати та скеровувати його, працюючи на випередження та забезпечуючи цілісність свого розвитку в міжатестаційний період. У сучасних умовах реформування української системи освіти важлива роль відводиться саме післядипломній педагогічній освіті щодо забезпечення проектування професійного зростання педагогів поєднуючи: формальну освіту (курси підвищення кваліфікації, курси за вибором, авторські та тематичні курси, програми академічної мобільності, стажування); неформальну освіту (тренінги, майстер-класи, семінари, методичні практикуми, форуми, круглі столи, вернісажі тощо); інформальну освіту (одноразові лекції, відеоуроки, медіа-консультації, каталоги науково-методичної літератури, фахових періодичних видань, збірників, відео, педагогічні групування у соціальних мережах) [1].

В умовах сучасних викликів важливу роль відіграє у формуванні фахової майстерності педагогів – інформальна освіта (самоосвіта), яку вони організовують використовуючи різноманітні ресурси та матеріали. Василь Сухомлинський зазначав, що знання, добуті самоосвітою, дуже міцно зберігаються в пам'яті. У процесі самоосвіти формуються індивідуальні риси особистості, виробляється індивідуальний стиль розумової праці. [9, с. 261]. Так, для підвищення культурного та професійного рівня в школі В. О. Сухомлинського приблизно двічі на місяць учителі читали для своїх товаришів лекції з наукових проблем [6, c. 54].

Важливо зараз педагогам віднайти вільний час для самоосвіти, адже в умовах нестабільності та непередбачуваності щодо організації освітнього процесу педагогам необхідно гнучко підходити до планування і проведення навчальних занять і комунікації з учасниками освітнього процесу. Великий педагог Сухомлинський В.О. у праці «Сто порад учителю» визначає, що вільний час учителя – це корінь, який живить гілки педагогічної творчості і учителеві потрібний вільний час, щоб обдумувати нові досягнення науки, поповнювати свої звання, узагальнювати набутий досвід. [9, с.73]. І відповідно запропонований методичний симулятор дасть можливість спланувати педагогам свою діяльність і виокремити час для професійного зростання.

Таблиця

Модель

індивідуальної траєкторії професійного розвитку вчителя  ___________

Висновки. Ідеї Василя Олександровича Сухомлинського є актуальними й в умовах сьогодення активно впроваджуються в українській системі безперервної педагогічної освіти. Розроблений методичний симулятор «Модель індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників» забезпечить соціальний супровід формування фахової майстерності педагогів Нової української школи та побудований на принципі безперервності освіти, системності та навчанні упродовж життя і враховує сучасні виклики, запити й потреби педагогічних працівників, щоб бути конкурентоспроможним та компетентним фахівцем.

Список використаних джерел

1.     Куриш Н.К. Моделювання професійного розвитку педагогічних працівників у системі післядипломної педагогічної освіти. «Viae Educationios: Studies of Education and Didactics» 2022, Vol.1. №1. С.65-73. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/ve/1/ve1toc.pdf

2.  Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, 2019. (Верховна Рада України). Офіційний сайт Верховної Ради Україниhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (05 березня 2024).

3.      Про освіту: Закон України, 2017. (Верховна Рада України). Офіційний сайт Верховної Ради Україниhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (10 березня 2024).

4.      Про повну загальну середню освіту: Закон України, 2020. (Верховна Рада України). Офіційний сайт Верховної Ради Україниhttp://surl.li/jdqzu (11 березня 2024).

5.   Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», 2020. (Верховна Рада України). Офіційний сайт Верховної Ради України.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (12 березня 2024).

6. Сухомлинський В.О. Наші вчителі, вихователі // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах. – т.4. – К.: Рад. школа, 1977. – 640 с.

7.   Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Сухомлинський В. О.// Вибрані твори в п’яти томах– Т. 1.  – К. : Рад. школа, 1977.– 653 c.

8.      Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О.// Вибрані твори в п’яти томах– Т. 3.  – К. : Рад. школа, 1977.– 670 c.

9.  Сухомлинський В. О. Сто порад вчителеві // Сухомлинський В. О. // Вибрані твори в п’яти томах – Т.2. – К. : Рад. школа, 1976.– 657 с.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ