Рижак О. РОЗВИТОК ТА КОРЕКЦІЯ КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ПІД ЧАС КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ ПСИХОЛОГА В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

                                                                                      Рижак Ольга

сел. Павлиш, Олександрійський район, Кіровоградська обл.

РОЗВИТОК ТА КОРЕКЦІЯ КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ПІД ЧАС КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ ПСИХОЛОГА В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ


У доповіді йдеться про особливості корекційно-розвиткової роботи психолога з дітьми з особливими освітніми потребами. Запропоновано рекомендації щодо проведення корекційно-розвиткових занять у дистанційному форматі.

Ключові слова: діти з особливими освітніми потребами, інклюзивне навчання, корекційно-розвиткові заняття.

The report says about the peculiarities of psychologist's correctional-developmental work with children with special educational needs. Recommendations about  conducting of correctional-developmental classes in online form are being put forward.

Key words: children with special educational needs, inclusive learning, correctional-developmental classes.

Вступ. Зважаючи на те, що війна суттєво впливає на життя всіх українців, здобуття освіти для дітей з особливими освітніми потребами ще більше ускладняється. Забезпечення доступу до якісної освіти є важливим елементом розвитку суспільства, незалежно від соціально-політичної ситуації в країні. Тому ми маємо зосередитись на виявленні та вирішенні проблем, що виникають у процесі забезпечення інклюзивної освіти  у воєнний час. Діти з особливими освітніми потребами більш вразливі до впливів навколишнього середовища порівняно з іншими. Їм важче не тільки засвоювати знання, уміння та навички, а й адаптуватися до різних змін в суспільстві, розробляти власну стратегію та тактику в житті.

Основна частина. Інклюзивне навчання є ключовим елементом сучасної освітньої системи, адже спрямоване на забезпечення рівних можливостей навчання для всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей чи обмежень. Різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків, здібностей, формування інтересів і потреб є одним із завдань інклюзивної освіти. Для того, щоб інклюзивне навчання учнів з особливими освітніми потребами максимально впливало на розвиток особистості, необхідно формувати в них позитивне ставлення до навчальної діяльності, мотивацію досягнення у ній успіху.

Корекційно-розвиткова робота є невід'ємною складовою процесу навчання дітей з особливими освітніми потребами. Вона не лише спрямована на подолання порушень у розвитку, але й на максимально можливий розвиток особистості та підготовку до самостійного життя.

Одним із важливих компонентів цієї роботи є проведення корекційно-розвиткових занять психологами. Ці заняття спрямовані на розвиток різних сфер особистості дитини, включаючи комунікативну та пізнавальну діяльність, самостійність, емоційно-вольову сферу та формування соціальних навичок. Їхня основна мета полягає в цілісній інтеграції дітей у суспільство.

Варіативність методів та змісту корекційно-розвиткових занять визначається індивідуальними потребами, можливостями та труднощами кожної конкретної дитини. Ці заняття можуть бути диференційовані залежно від рівня підтримки, різних сфер діяльності, а також від потреб і можливостей самої дитини. Такий індивідуальний підхід дозволяє максимально ефективно сприяти інтеграції кожного учня в навчально-виховний процес.

Корекційно-розвиткові заняття проводяться психологом при дотриманні наступних умов:

1.   Проведення корекційно-розвиткових занять здійснюється психологом-фахівцем, який має достатній досвід і знання для роботи з дітьми з навчальними, інтелектуальними та інші видами труднощів.

2.   Забезпечення індивідуального підходу до кожної дитини базується на її психолого-педагогічних особливостях, ураховуючи її потреби, здібності та рівень розвитку.

3.   Робота будується на основі особистісно орієнтованого підходу відповідно до «зони найближчого розвитку дитини» та можливій модифікації завдань;

4.   Дотримання певної послідовності та систематичності в організації роботи за програмою допомагає забезпечити ефективність корекційно-розвиткових занять.

5.   Якщо дитина відчуває труднощі під час виконання завдань, важливо надати додаткове пояснення.

6.   Тривалість корекційно-розвиткових занять не повинна перевищувати 25 хвилин, оскільки це дозволяє дитині з особливими потребами зберігати оптимальний рівень розумової працездатності.

Введення дистанційного навчання суттєво змінило організацію освітнього процесу для учнів з особливими освітніми потребами, призвело до ряду проблем для сімей, які виховують таких учнів:

1. Відсутність якісної техніки та потужного інтернету. Недостатня забезпеченість необхідним технічними засобами, повільний інтернет ускладнюють здійснення дистанційного навчання для дітей.

2.   Зміна режиму дня сім'ї. Дітям складно  сприймати новий режим, тому що вони звикли до постійного режиму дня.

3.   Відсутність можливостей для відпочинку та розваг. Обмеження прогулянок, відвідування розвивальних центрів та ігрових майданчиків призводить до відчуття ізоляції та обмеженості.

4.   Нерозуміння причин, чому потрібно залишатися вдома. Може виникати у дітей з особливими потребами через деякі особливості їхнього мислення та сприйняття світу.

5.   Невміння здійснювати ефективну комунікацію на відстані. Це може призвести до комунікативних бар'єрів і відчуття недостатності психологічного комфорту для учасників освітнього процесу.

6.   Емоційне напруження та відсутність контакту з близькими. Неможливість бачитися з вчителями, друзями, однокласниками, які мають значення для дитини, може спричиняти емоційне напруження та відчуття втрати.

7.   Буденність та закритість сімейного простору. Проведення кожного дня в одному і тому ж соціальному середовищі може призвести до відчуття монотонності та відсутності новизни [1].

В навчальних закладах спостерігаємо постійне збільшення кількості дітей з саме когнітивними порушеннями, які зумовлюють труднощі в оволодінні навчальними програмами, недоліки в поведінці, формуванні особистості дитини. Когнітивні порушення проявляються не тільки в процесі навчання, а й у сфері комунікації, в сприйнятті соціального досвіду, індивідуальному психічному розвитку.

Порушення когнітивних функцій у дітей має значний вплив на їхній загальний розвиток і навчання. Когнітивні функції є основою для успішного засвоєння навчального матеріалу та адаптації до навколишнього середовища.

Розвиток та корекція когнітивної сфери в учнів є однією з ключових задач для психологів. Когнітивна сфера включає різноманітні процеси, такі як увага, пам'ять, мислення, мовлення, сприйняття, уява та інші; її рівень впливає на загальний інтелектуальний розвиток дитини.

Розвиток когнітивних процесів  у дітей з особливими освітніми потребами часто характеризується нерівномірністю, тому  вимагає індивідуалізованого підходу. Психологи працюють над розвитком та корекцією цих процесів, враховуючи особливості кожної дитини. Для досягнення успіху у цій сфері необхідно використовувати різноманітні методи та стратегії. Вправ для розвитку пізнавальної сфери існує досить багато, але, на жаль, не всі вони ефективні при проведенні корекційно-розвиткових занять дистанційно.

Одним з ключових напрямків роботи є розвиток уваги. Психологи використовують вправи та ігри, спрямовані на підвищення концентрації уваги та розвиток її обсягу. Наприклад, це можуть бути вправи на розпізнавання та порівняння об'єктів або завдання на розвиток здатності розподіляти й переключати увагу. В умовах дистанційного навчання ефективні вправи:

-       «Буває – не буває» - діти плескають в долоні, коли почують хибне твердження;

-       різноманітні таблиці Шульте - називають ряд та стовбець, в яких розташована потрібна цифра;

-       «Будь уважним» - плескають, коли почують назву тварини або рослини, овочі тощо;

-       «Стеж за рухом і словом» - дитині треба показати на собі за вказівкою: ніс, рот, плечі, вухо, але при цьому сам психолог час від часу «помиляється».

Інший важливий аспект - це розвиток пам'яті. Пам'ять впливає на здатність дитини засвоювати та утримувати інформацію. Психологи використовують різноманітні вправи:

-       вправа «Що змінилось» - на екрані дитина бачить спочатку 10-12 предметів, а на наступному слайді презентації 1-2 предмети зникають, тож потрібно їх назвати;

-       вправи на запам’ятовування слів або цифр, які дитина бачить на екрані або тільки чує;

-        ігри  «Меморі».  Для цього зручно використовувати сайт  Learning Apps.org.

Значна увага приділяється розвитку мислення дітей. Використовуються такі вправи та ігри:

-  «Порівняння предметів» - учень називає, чим схожі та відрізняються предмети;

- «Призначення предмета» - потрібно придумати якнайбільше призначень для використання  різних предметів;

-  «Четвертий зайвий» - пропонується знайти на малюнку предмет, який не підходить до інших; назвати інші 3 предмети одним словом.

- «Назви одним словом» - дитина бачить/чує 3-4 слова і підбирає/називає слово, яке було б узагальнюючим;

-  «Антоніми», «Синоніми»;

- «Пошук можливих причин» - задається якась подія, а дитина називає якомога більше причин цієї події [2];

- складання описових розповідей за серією картинок – для усвідомлення причинно-наслідкового зв’язку.

Також важливим аспектом є розвиток словесно-логічного мислення. Психологи сприяють розвитку вміння виражати свої думки та ідеї, а також вправляють дітей у розумінні та аналізі тексту. Корисною є вправа, де дитині потрібно скласти речення з 2-3 словами.

Рекомендації щодо проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами в дистанційному форматі:

-       у відносинах з дітьми важливо створити атмосферу доброзичливості;

-       створення чіткої структури занять, коли учень орієнтується в послідовності вправ; на одне заняття додавати не більше 2 нових/незнайомих завдань;

-       слід приділяти увагу розвитку у дітей здатності до самостійно адекватної оцінки своєї діяльності;

- використовувати позитивне підкріплення, похвалу та заохочення;

- створення ситуації успіху;

-  порівнювати досягнення дитини тільки з її попередніми результатами;

-   дотримуватись правила «від простого до складаного»;

- перші вправи на заняття мають бути нескладними для налаштування на подальшу роботу;

- візуальний матеріал не має бути надмірно яскравим та містити забагато елементів, щоб дитина не відволікалась на несуттєві деталі;

- якщо учень не хоче вмикати камеру – не примушувати, адже головне, щоб дитина почувалася комфортно;

- розпочинати заняття з визначення емоційного стану дитини (наприклад, «Термометр емоцій»), закінчувати заняття рефлексією, щоб учень міг самостійно оцінити свої успіхи та визначити, що сподобалось на занятті.

Висновки. Корекційно-розвиткова робота передбачає індивідуальний підхід до кожної дитини з особливими освітніми потребами. Психологи аналізують потреби та можливості кожного учня, розробляють програми та стратегії, спрямовані на покращення когнітивних функцій. Враховуючи виклики сьогодення, важливо правильно організувати роботу з дітьми. Адже навіть в умовах дистанційного навчання ця робота може та має бути ефективною.

Список використаних джерел

1.   Заїка Є. В. Розвиваємо мислення, уяву, пам'ять. Тренінг мозку. – Х. : Основа, 2013. – 132 с.

2.   Любчак Л. В., Демченко О. П., Комарівська Н. О. Партнерство учителя початкової школи з батьками в організації дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 64. С. 117−126.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ