Буковська Д., Волянюк Н. ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

 

Буковська Діана,

Волянюк Наталія

м. Київ

 

ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

 

З’ясовано умови використання технологій дистанційної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни. Зазначено, що війна може суттєво вплинути на навчання та планування майбутньої кар’єри. Умови війни можуть швидко змінюватися, тому студентам треба бути гнучкими, рішучими, позитивними та готовими адаптуватися до нової реальності.

Ключові слова: стресостійкість, психологічна підтримка, дистанційне навчання, мотивація, рефлексія.

 

The author deals with the conditions of using remote support technologies for participants of the educational process in the conditions of war. It is noted that war can significantly affect learning and future career planning. The conditions of war can change rapidly, so students need to be flexible, determined, positive and ready to adapt to the new reality.

Keywords: stress resistance, psychological support, distance learning, motivation, reflection.

 

Вступ. Масштабний напад росії на Україну вплинув на всі сфери життя людей. Важким випробуванням для всіх типів українських навчальних закладів стала війна. Нові виклики змусили освітні заклади перейти на умови діяльності в умовах воєнного стану. Університети евакуювали із зони активних бойових дій у більш безпечні регіони. Багато викладачів, студентів, учнів переїхали. Освітні заклади впроваджували та продовжують впроваджувати різні заходи для забезпечення безпеки своїх студентів, викладачів і співробітників, такі як призупинення занять, евакуація з навчальних будівель або введення режиму обмеження доступу. Під час війни університети, школи перейшли на дистанційне навчання, щоб забезпечити навчання студентів, школярів. Для цього потрібні були відповідні технічні рішення та підготовка учасників освітнього процесу до умов дистанційного навчання. У таких ситуаціях важливо, щоб освітні заклади реагували швидко й належним чином і надавали відповідну психологічну підтримку школярам, студентам, викладачам і співробітникам.

Для студентів, які опинилися в зоні конфлікту або безпосередньо брали участь у бойових діях, війна викликає значний рівень стресу та психологічних проблем. Студенти беруть активну участь у гуманітарних програмах та допомагають постраждалим від війни. Військові конфлікти загрожують життю та безпеці молоді. Постійна загроза насильства, військових дій, вибухів, бомбардувань і терактів викликає значну тривогу і стрес. У цих умовах студенти потребують психологічної підтримки. Освітні заклади можуть надавати дистанційну психологічну підтримку та консультації учням, студентам і викладачам, які пережили стрес або травму, пов’язану з війною.

Українські вчені (М.Войцехівський, С.Івашньова, О.Фіданян) дослідили умови організації навчальних закладів у воєнний час і розробили методичні поради щодо їх реалізації. Особливості організації освітньо-виховного процесу закладів вищої освіти в умовах воєнного стану представлені в публікаціях О.Донченко, Н.Пшенична, Ю.Семеняко, С.Бойко, В.Гордієнко, О.Карпенко, Л.Прокопів, Л.Сіра, О.Удалова розкривають деякі аспекти психолого-педагогічних аспектів адаптації закладів вищої освіти у воєнний час. Вплив військового конфлікту на психічне здоров'я українців досліджували М.Кукса, І.Пиголенко, Ю.Пиголенко. Проблему психологічної адаптації студентів-першокурсників у воєнний час висвітлюють О.Денефіл, Ю.Зьомко, С.Мусієнко, Д.Овсюк. Психолого-педагогічний та емоційний супровід студентів у воєнний час розкривають І.Войціх, О.Польовик.

Ретроспективний аналіз досліджуваної проблеми показав, що психологічний супровід учасників освітнього процесу у воєнний час потребує детальнішого вивчення.

Метою дослідження є теоретичний аналіз особливостей використання технологій дистанційної психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни.

Виклад основного матеріалу. Внаслідок війни психологічний стан українського суспільства значно погіршився. Війна створює в Україні важкі умови життя, які впливають на психіку населення, зокрема учасників освітнього процесу. Багато з них беруть участь у бойових діях або мають родичів та друзів, які є військовослужбовцями Збройних Сил України, що породжує більше негативних емоцій, а саме страху та хвилювання за своїх близьких. Крім того, економічна нестабільність і високий рівень безробіття негативно впливають на психічне здоров'я здобувачів вищої освіти через майбутнє, перспективи працевлаштування, безпеки праці вже працюючих здобувачів, а також добробуту родини.

Значні наслідки війна мала і на функціонуванні освітніх закладів, освітньому процесі та подальшій кар’єрі студентів. Це створює виклики та обмеження для навчальних закладів, студентів та викладачів. Організація безпечного освітнього середовища для учнів стає головним завданням університетів. Умови війни вимагають гнучкості, креативності та співпраці з усіма сторонами для забезпечення безпеки та продовження процесу навчання [1, с. 401].

Держава підтримує учасників освітнього процесу, але не вживає достатніх заходів для покращення їх психологічного стану. На державному рівні бракує психологічного консультування та психотерапії. Це може призвести до загострення проблем зі здоров’ям та погіршення психічного стану учнів, що позначається на якості їх знань, отриманих під час навчання.

Під час війни дистанційне навчання погіршило психологічний стан учнів через відсутність необхідної комп’ютерної техніки, Інтернету, світла, через численні авіаційні атаки, що унеможливлювало доступ до занять, бо є необхідність перебувати в укритті. У багатьох студентів це призвело до зниження мотивації до навчального процесу та, на жаль, до зниження якості інформації, яку вони отримують. Окрім того, відсутність спілкування з одногрупниками, кураторами та викладачами призводить до відчуття соціальної ізоляції та погіршення психічного здоров’я. Хоча освітні заклади вжили максимум заходів для такого спілкування з перших днів війни, але, нажаль в онлайн форматі [4, с. 10].

Дуже важливо, що держава розробляла програми реабілітації учнів, які постраждали від війни. Люди, які пережили війну, можуть потребувати спеціальних реабілітаційних програм, щоб повернутися до здорового життя та навчання. Це може включати дистанційну психологічну підтримку, включаючи забезпечення безпеки та доступу до ресурсів для навчання та працевлаштування. Такі програми можуть допомогти учасникам освітнього процесу зосередитися на навчанні та підготуватися до майбутньої кар’єри в безпечному середовищі. Вони також можуть зменшити психологічний дискомфорт, пов’язаний із воєнним станом [3, с. 45].

Сьогоднішні студенти, аспіранти, викладачі допоможуть відновити мир і розвиток в Україні. Вони становлять важливу частину суспільства та роблять вагомий внесок у відновлення промисловості та економіки України. Також вони активно допомагають волонтерам, збирають кошти та ресурси для забезпечення потреб збройних сил та внутрішньо переміщених осіб, беруть участь у соціальних та культурних проєктах, які популяризують Україну у світі. Такі заходи можуть не тільки допомогти відновити пошкоджені території та інфраструктуру, а й зміцнити самооцінку та психологічну стійкість здобувачів, допомогти їм знайти своє місце в суспільстві та відчути себе значимими.

В умовах війни слід звертати увагу на емоційний стан учасників освітнього процесу, уміння контролювати свої емоції, зберігати психічне здоров’я, чітко й конструктивно оцінювати події, використовувати різні засоби у навчанні та в різних життєвих ситуаціях. Лояльність, ситуація взаємопідтримки, уваги та поваги до особистості студентів і толерантності до їх індивідуально-психологічних реакцій на воєнний стан, а також різний рівень доступу до повсякденних чинників, які гарантують можливість навчання під час війни, створюють необхідний мікроклімат взаємної доброзичливості, підтримки та співпереживання [1, с. 402].

Необхідна також і соціальна підтримка учасників освітнього процесу під час війни. Людям може знадобитися підтримка родини та друзів, а також університетської спільноти. Важливо створити сприятливе середовище для студентів, яке допоможе їм зберегти позитивний настрій. Це може включати підтримку у формі зустрічей і діалогів з університетською спільнотою на дистанційній основі, а також створення безпечного простору для спілкування та обміну ідеями.

Освітні вже повинні думати про закінчення війни та повернення учнів до аудиторій, а тому пропонувати різні способи підтримки психічного здоров’я. Це можуть бути заздалегідь визначені тренінги з управління стресом, програми медитації, йога, різноманітні спортивні та творчі заняття, які можуть допомогти знизити напругу та покращити настрій.

Важливим аспектом є також психологічна підтримка учасників освітнього процесу, які повертаються із зон конфлікту. Людям може знадобитися додаткова психологічна підтримка, щоб адаптуватися до нормального життя та навчання. Це може включати підтримку при посттравматичному стресовому розладі, звільнення від втоми та стресу, а також допомогу у відновленні після травми та фізичного чи психічного стресу. Важливо створити умови, які допоможуть учням зрозуміти свої почуття та переживання та знайти шляхи їх подолання [5, с. 37]. 

Розвиток психологічної культури в Україні може сприяти вирішенню проблем психічного здоров'я. Психологічна культура включає знання про психічне здоров'я та здоровий спосіб життя, а також уміння розуміти та допомагати іншим у сфері психології. Розвиток психологічної культури може допомогти здобувачам вищої освіти ефективніше керувати своїм психічним здоров’ям, підтримувати позитивне ставлення та бути задоволеними життям. Крім того, розвиток психологічної культури може стати основою для подальшого розвитку психологічної служби та підвищення якості психологічної допомоги в Україні [2, с. 21].

Необхідно забезпечити безпеку і захист прав учасників освітнього процесу під час війни. Війна може призвести до порушення прав і безпеки освітньої спільноти. Освітні заклади та держава мають забезпечити учням та викладачам безпечні умови навчання та проживання, захистити їх права та свободи. Це може включати забезпечення безпеки безпосередньо в університеті, а також забезпечення доступу до освітніх та інших послуг незалежно від місцезнаходження особи.

Висновки. З початку військових дій кожен зазнав неминучих наслідків для свого психічного здоров’я. Переживання війни впливає на людину на багатьох рівнях, включаючи мозок, думки, дух і стосунки з родиною та друзями. Стикаючись з досвідом війни відчуваються різні негативні емоції: страх, гнів, безпорадність, відчай, розгубленість тощо.

У кожної особи є потенціал і можливості для досягнення мети та розвитку життєвих планів. Позитивний настрій, підтримка рідних і друзів і обговорення з ними майбутніх планів допоможуть у пошуку цінних порад. Важливо дбати про психічне та фізичне здоров’я, створювати умови для задоволення основних потреб – безпеки, спілкування, допомоги – щоб точно визначити, які блага стоять на першому місці.

Якщо говорити про психологічний супровід учасників освітнього процесу в умовах дистанційної освіти, то він має бути спрямований на активізацію наявних психічних та особистісних ресурсів, створення додаткових ресурсів для підвищення працездатності та конструктивної діяльності в соціумі, запобігати розвитку негативних психічних явищ. Негативні емоції, які виникають у воєнній реальності, є нормальною реакцією організму, але не кожен може їх пережити самостійно. Життя триває, тому немає причин зволікати. Кожен має право радіти, сміятися, плакати, сумувати, горювати. Будь-яка ситуація або період закінчується, про це потрібно пам'ятати.

 

Список використаних джерел

1.     Березняк К. М., Накорчевська О. П., Васильєва О. А. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки. 2022. № 10(15). С. 401-411.

2.     Войціх, І., Польовик, О. Психолого-педагогічна та емоційна підтримка студентів в умовах військового стану. Вісник Луганського національного університету  імені   Тараса   Шевченка.   Педагогічні   науки. 2022. №6. С.  21-23

3.     Донченко, О., Пшенична, Н., Семеняко, Ю. Особливості організації освітнього процесу в закладі вищої освіти в умовах воєнного стану. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2022. №2. С. 45-46.

4.     Книш, Т., Козак, А., Іванашко, О. Психолого-педагогічні особливості адаптації освітнього процесу в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. № 5. С. 10-12.

5.     Піменова, О., Гапончук, О. Мотивація до навчання студентів в умовах воєнного стану. Габітус. 2023. №7. С. 36-39.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ