Бойко О. ВИВЧЕННЯ ТВОРІВ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ МНЕМОТЕХНОЛОГІЇ

 

Бойко Оксана

м. Червоноград, Червоноградський р-н, Львівська обл.

ВИВЧЕННЯ ТВОРІВ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ МНЕМОТЕХНОЛОГІЇ

         Розглянуто проблеми, з якими  стикаються діти середнього дошкільного віку та з особливими освітніми потребами в переказуванні казок В. Сухомлинського. Досліджені теоретичні та практичні аспекти використання мнемотехнологій для розвитку навичок переказування.

Ключові слова: мнемотехніка, інклюзивна освіта, переказ.

The problems faced by children of middle preschool age and special educational needs in the retelling of V. Sukhomlynskyi's fairy tales are considered. The theoretical and practical aspects of the use of mnemonics for the development of retelling skills were studied.

Key words: mnemonics, inclusive education, retelling

 

Казка – активна естетична творчість,

що охоплює всі сфери духовного життя дитини –

її розум, почуття, уяву, волю.

В. О. Сухомлинський

Вступ. Художньо-мовленнєва діяльність є природною для дітей дошкільного віку, адже дає можливість самовиразитися, самореалізуватися, проявити креативність. Вона відбувається в організованих формах або просто за ініціативи дітей, поза спеціальними заняттями і спрямована на розвиток мовного чуття, мовленнєвих здібностей дошкільників.

Основа для формування мовленнєвого розвитку у дітей дошкільного віку є морально-етичні казки В. Сухомлинського, бо кожна його казка особлива як своєю ідеєю, так і сюжетом і персонажами.

Прийоми мнемотехніки полегшують запам’ятовування дітьми нової інформації та збільшують обсяг пам’яті шляхом утворення додаткових асоціацій. Відомо, що мова мозку — це образи. І, перш за все, зорові образи. Зоровий образ, що зберігся у дитяти після прослухування, що супроводиться переглядом малюнків, дозволяє значно швидше пригадати зміст твору.

Мета дослідження: проаналізувати можливість використання мнемотехнік для переказування художніх творів.

Виклад основного матеріалу. Мнемотехніка для дітей якраз допомагає спростити процес запамятовування, розвинути асоціативне мислення, мову, уяву, підвищити уважність.

Вагомий внесок у становленні мнемотехніки зробили: римські філософи, оратори, спеціалісти з поліпшення пам’яті: Гай Юлій Цезарь (102-44 рр. до н. е.); Марк Фабій Квінтіліан (35-96 рр. н. е.); Цицерон і Квінтіліан; Джордано Бруно (1548-1600); Еме Парі; Ґерман Коте; Йосип Беєм; Карл Отто та ін. В Україні перше видання, присвячене мнемотехніці, вийшло друком у 1859 році за авторством директора Київської 1-ї гімназії професор Олександра Деллена (“Стисла історія і сьогоднішня позиція мнемоніки”).

Упровадження технологій мнемотехніки в сучасну корекційну освіту є актуальним, оскільки:

-          належать до здоров’язбережувальних технологій;

-          сприяють більшій ефективності засвоєння інформації;

-          розвивають комунікативні та пізнавальні здібності дітей.

Мнемотехніка:

-          розвиває мовлення дітей

-          закріплює навички словотворення

-          сприяє використанню в мовленні речень різних конструкцій

-          формує уміння описувати предмети, складати розповіді

-          збагачує активний словник

Мнемотаблиці – збагачення словникового запасу, навчання складання розповідей, переказ казок, відгадування та загадування загадок.

Мнемотаблиці можуть бути різними в залежності від направленості. Можуть бути простими і тематичними (мовленнєві, математичні, музичні, пізнавальні тощо). Кількість квадратів не перебільшує дев’яти, що відповідає науково обґрунтованій межі разової інформації для дитини (10 інформаційних бітів). Для дітей з особливими освітніми потребами використовують кольорові мнемотаблиці, оскільки у дітей залишаються у пам’яті окремі образи: ялика – зелена, колобок – жовтий та ін. Пізніше зображення ускладнюються або замінюються графічним зображенням: лис – оранжеві геометричні фігури (коло, квадрат) та ін. Для дітей схеми даються в одному кольорі: - мнемотаблиці даються у готовому вигляді, так як у дітей недостатньо розвинені технічні навички малювання, але по мірі навчання діти активно включаються у процес створення своєї схеми.

Досвід моєї роботи показує, що заняття проходять цікаво, продуктивно, оскільки проводяться з використанням цікавої яскравої різноманітної наочності. Значно зростає ефективність занять. Це засіб створення тієї атмосфери в групі, що найліпше сприяє співробітництву, порозумінню, доброзичливості, що яскраво відображають проведені заняття:

-     з розвитку мовлення та культури спілкування на тему «Зимова тематика в творах Василя Сухомлинського»;

-     з художньої літератури «Читання твору В. Сухомлинського «Дівчинка і синичка»» та аплікації «Птахи у небі»;

-     з розвитку мовлення «Хто у лісі живе. Розповіді за опорними схемами»

Для поширення власного досвіду проведено:

-          для педагогів: консультації «Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку засобами ілюстративних матеріалів», «Навчаємо дітей розповідати»

-          для батьків: консультації «Ви – перші вчителі рідної мови», «Розвиток зв’язного мовлення дітей вдома», «Виховання патріотичних почуттів засобами краєзнавства», «Сучасні книжки для дітей: читай українське», «Пам’ятка про найголовніше в стосунках батьків і дітей»

Висновки. Розв'язання проблеми навчання переказування дітей середнього дошкільного віку та з особливими освітніми потребами є складним та багатогранним процесом. Проте, відповідальне ставлення до цієї проблеми та використання інноваційних технологій, зокрема мнемотехніки, можуть привести до позитивних змін у житті дітей.

Отже, використана в процесі освітньої діяльності модель з навчання дітей середнього дошкільного віку переказу за допомогою прийомів мнемотехніки на основі використання заняття, дидактичних ігор є ефективною.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.        Сухомлинський В. О. Вибрані твори. Київ : Рад. шк., 1977. Т. 4. 638 с.

2. Мнемотаблиці для переказу творів В. Сухомлинського. URL: https://vseosvita.ua/library/mnemotablici-dla-perekazu-tvoriv-vsuhomlinskogo-263165.html.

3. Застосування основ мнемотехніки для корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами в педагогічній практиці вчителя-дефектолога  Тетяни Лєонової. URL: https://znayshov.com/FR/15713/mv_58-443-457.pdf.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ