Третяк Т. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТВОРЧОГО РЕСУРСУ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ СИСТЕМИ КАРУС В УМОВАХ ВІЙНИ
Третяк Тетяна
м. Київ
АКТУАЛІЗАЦІЯ
ТВОРЧОГО РЕСУРСУ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ СИСТЕМИ КАРУС В УМОВАХ ВІЙНИ
Обґрунтовується актуальність розробки засобів розв’язування життєво
важливих задач в умовах війни. Розглядаються фактори формування життєздатності
і життєстійкості особистості за умов градієнтів характеристик її життєвого
простору стосовно різних вікових рівнів. Акцентується увага на психологічній
суті життєстійкості людини – її готовності до розв’язування творчих задач в екстремальних
умовах. Викладається суть системи КАРУС.
Ключові слова:
задача, творче мислення, стратегія, тактика, інформація, психологічна допомога
постраждалим від війни.
The actuality of the vital problems solving means
development in the conditions of war is substantiated. The factors of formation
of viability and hardiness of personality under the conditions of the gradients
of the living space characteristics in relation to different age levels are
considered. Attention is focused on the psychological essence of human hardiness
– his/her readiness for creative problems solving in extreme conditions. The
essence of the CARUS system is explained.
Keywords: task, creative thinking, strategy, tactics,
information, psychological assistance to war victims.
Вступ. В
працях В.О. Сухомлинського заінтегровано непохитний заповіт людству на
віки: творення своєї душі, свого серця як інструменту вдосконалення внутрішньої
і навколишньої реальності для того, щоб віддавати цей напрацьований інструмент
– стратегію всеосяжного розуміння і творчості всім, хто цього потребує – дітям,
дорослим, природі, всьому живому, спрямовувати його реалізацію на вирішення
життєвоважливих завдань, пов’язаних у т.ч. з необхідністю виживання в умовах
війни. За умов війни особливої актуальності набуває здатність людини миттєво
аналізувати наявну проблемну ситуацію і приймати адекватні рішення
життєвоважливих задач. Це пов’язано із сформованістю її психологічної
готовності до розв’язування творчих задач в екстремальних умовах. Вміння на
належному рівні здійснювати структурно-функціональний аналіз актуальної
інформації, оволодіння необхідним творчим інструментарієм мисленнєвої
діяльності забезпечують можливість знаходження оптимальних роз в’язків, що
складає основу життєздатності і життєстійкості особистості.
Виклад основного матеріалу. Нині, як ніколи, зростає
актуальність дослідження факторів, що сприяють протидії негативному впливу
середовища, актуалізації відповідних внутрішніх резервів, що забезпечують
вирішення життєвоважливих задач на фоні самореалізації і саморозвитку
особистості.
Згідно теорії самодетермінації,
розробленої Е. Л. Десі та Р. М. Райаном [4], мотивація
поведінкової діяльності особистості визначається як впливом на неї
навколишнього середовища, так і рівнем розвитку її власних прагнень і здатності
співвідносити вимоги актуальної проблемної ситуації із наявним у людини
операційним інструментарієм для вирішення цієї проблеми.
На думку Е. Десі і Р. Райана
[4], самодетермінація, визначаючи водночас і здатність, і потребу діяти,
забезпечує оптимальне функціонування поведінкової діяльності, розвитку
інструментарію особистості щодо гнучкої взаємодії з навколишнім середовищем, зокрема, соціальним. Саме за
рахунок створення людиною відповідних умов для вирішення актуальної задачі вона
здатна конструктивно діяти в конкретних ситуаціях з метою досягнення бажаних
результатів.
Самодетермінація особистості, що проявляється, зокрема, як
здатність до автономії і самовираження, складає психологічну основу її творчого
потенціалу, широкого спектру особистісних ресурсів для забезпечення творчої
мисленнєвої діяльності, в т.ч. за умов різного роду ускладнень, що стосуються
як негативних впливів із зовнішнього середовища, так і з сторони її
внутрішнього світу. А отже, вона є дуже важливою на етапі розуміння стартових
умов актуальної задачної ситуації, формулювання шуканих умов задачі на основі
глибокого і адекватного структурно-функціонального аналізу характеристик
проблеми, а також творчого потенціалу особистості стосовно її можливостей
знайти оптимальний розв’язок даної творчої задачі. Адже, важливою запорукою
збереження психологічного здоров’я людини є здатність вирішувати творчі задачі,
в т.ч. у стресових умовах різної модальності.
Стресові ситуації постійно супроводжують людину в процесі її
життя, тому вона перебуває під постійним впливом різного роду стресових
факторів. При цьому стресова реакція стосовно різних людей, в т.ч. різних
вікових груп, може проявлятись по різному: може набувати активних форм, що
супроводжуються зростанням ефективності діяльності, а при пасивних формах
ефективність діяльності різко мінімізується [1].
Проведені С. Мадді дослідження свідчать про стійку
обумовленість рівня життєстійкості і умов раннього дитячого розвитку. Показано
позитивний вплив на формування життєвоважливих переконань: стресів у ранньому
дитинстві, що супроводжували різного роду життєві труднощі (матеріального, соціального
характеру та ін.), виховання впевненості, вибудовування і прагнення дотримання
високих стандартів, прагнення розуміння призначення в житті. Негативний вплив
на розвиток життєстійкості в дитинстві виявляють: дефіцит соціальної взаємодії,
активної участі в шкільному житті, відсутність: спілкування з референтними
дорослими, прагнення зрозуміти своє призначення в житті, бажаної підтримки
близьких людей [5].
Адже саме в дитячому віці реалізується базовий старт
інтелектуального розвитку, адекватного розуміння складних життєвих ситуацій,
вибудова картини світу, внутрішньої культури, напрацювання комунікативних
навичок, навичок поведінкової діяльності, розуміння і засвоєння рольових ігор,
в т.ч. програвання ситуацій стресу.
В підлітковому віці прояв життєстійкості нерідко пов’язаний з
агресивними діями, оскільки домінуючим аспектом життя підлітка є
самоствердження, а оптимальні тактики поведінки можуть усвідомлюватись і в той
же час не прийматись. Адже розвиток смислової сфери підлітків може характеризуватись
активізацією особистісних структур, пов’язаних з компонентами життєстійкості:
прагнення зрозуміти смисл життя «тут і зараз», розуміння свого когнітивного
потенціалу, адекватного ставлення до різного роду життєвих ситуацій, розуміння
своїх переживань стосовно цих ситуацій. При цьому на першому плані:
активно-агресивний спосіб самозахисту і захисту своїх уявлень, що і складає
основу соціалізації на даному віковому етапі.
Встановлено чимало системоутворюючих конструктів, що
складають матеріальну основу життєстійкості людини. Так, одним з найважливіших когнітивних
конструктів є дім. Як вказує Д. Кейс, перебування в будинку чи поза ним не
є саме по собі джерелом стресу чи розслаблення, адже ці стани перебувають у
діалектичних співвідношеннях. При цьому тривале перебування в будинку може
виконувати функцію пригнічення і обмеження, тоді як тривале перебування поза
будинком приводить до усвідомлення справжньої цінності, переваг свого дому,
багатства його традицій, забезпечення почуття захищеності від взаємодії із так
званою домашньою рутиною.
А отже, за підсумками цієї взаємодії утворюється концепт
«бути у себе вдома», який поєднує уявлення про дім як сумісність і про дім як
рутину. Емоційний зв’язок з домом грунтується як на переживаннях комфорту і
безпеки, так і самообмеження і скуки. Тобто дім може забезпечувати своєму
мешканцю стабільність, а може і стимулювати його до змін [3].
Переїзд (зміна дому) здійснює кардинальний вплив на
ідентичність, соціальні зв’язки, психологічне благополуччя і в решті решт на
повсякденне життя людини [3].
Ф. Освальд пропонує орієнтуватись на модель взаємодії
ососбистості і середовища [6]. При цьому розрізняются «базові середовищні
потреби», спрямовані на забезпечення автономності в системі координат
необхідної щоденної діяльності та вирішення повсякденних задач, і «потреби
вищого порядку», що забезпечують функціонування таких аспектів життя, як
розвиток і улюблені заняття, комфорт, приватність, близькість.
Дім збагачує людину асоціативними зв’язками з своїм домом на
рівні автобіографічних спогадів, інформаційним потенціалом щодо його історії,
значущої символіки, яка поєднує людину з іншими поколіннями родичів. Разом з
тим домашнє середовище забезпечує, полегшує повсякденну діяльність людини,
надає їй різного роду прогностично необхідну інформацію (сенсорну, когнітивну,
соціальну) для вирішення актуальних задач, забезпечує стабільність і
прогнозованість, а також захищеність як створення умов для безпечної взаємодії
з соціумом.
Символічне значення дому є величезним і разом з тим сучасні
умови війни (руйнування будинків, необхідність термінового переселення на більш
безпечні території як всередині країни, так і за рубіж, неминуче вимагають від
людей адаптації до нових обставин на фоні невимовних втрат і страждань.
В зв`язку з цим дуже важливим засобом психологічного
супроводу може стати допомога людині в реалізації такого системоутворюючого,
базового, емоціонально значущого компоненту, спрямованого на матеріалізацію життєвого
комфорту і благополуччя як облаштування нової домівки (дому, кімнати, кутка).
З цією метою може бути успішно реалізована система КАРУС,
розроблена В. О. Моляко. вона грунтується на використанні п’яти
стратегій: аналогізування, комбінування, реконструювання,універсальна
стратегія, стратегія спонтанних дій, а також шістнадцяти тактик [2].
Стратегія аналогізування пов’язана з використанням відомих
конструктивних елементів. При цьому аналоги можуть бути більш чи менш
віддаленими.
Стратегія комбінування передбачає реалізацію таких
трансформуючих дій, основу яких складають елементарні комбінаторні дії: з`єднання,
роз`єднання, зміна параметрів.
Стратегія реконструювання передбачає кардинальну перебудову
конструкції за принципом антипода. В результаті отримуємо побудову, що
характеризується суттєвими змінами, властивості стартової версії можуть
трансформуватись в антипод.
Стратегії реалізуються через певні мисленнєві тактики.
Зокрема, тактика інтерполяції передбачає доєднання до даної конструкції нового
блоку за принципом внутрішнього вбудовування. Тактика екстраполяції пов’язана з
зовнішньою добудовою. Тактика дублювання передбачає використання в новій
конструкції відомого конструктивного блоку. Тактика гіперболізації орієнтує на
збільшення певних параметрів об’єкта, відповідно – тактика редукції грунтується
на зменшенні цих параметрів. Тактика розмноження і тактика попарного з’єднання
орієнтують на реалізацію двох чи кількох однорідних компонентів. Відповідно при
створенні нової конструкції можуть використовуватись також тактики: попарного
роз’єднання і множинного роз’єднання. Тактика базової деталі застосовується,
коли певний конструктивний блок стає основою для подальшої розбудови шуканої
конструкції. При реалізації тактики конвергенції поєднуються протилежні
структури чи функції. Тактика трансформації передбачає такі конструктивні
зміни, коли структурні і функціональні властивості конструкції не змінюються.
Тактика послідовного підпорядкування має місце, коли є необхідність поєднати
певні компоненти конструкції з метою набуття певних функцій. Тактика інтеграції
має на меті побудову нової конструкції з ряду відомих елементів. Тактика
перестановки пов’язана із зміною координат певних складових об’єкта. Тактика
автономізації використовується для виокремлення в даній конструкції певного
блока з наступною перебудовою інших частин. Тактика диференціації реалізується
для розділення структур чи функцій в даній побудові. Зрозуміло, що тактики в
процесі їх використання можуть поєднуватись в різних варіаціях, однак це
здійснюється в масштабі функціонування стратегій комбінування, аналогізування,
реконструювання.
Всі вони, або хоча б певні елементи, можуть бути залучені,
скажімо, для конструювання життєвого простору людини. Наприклад, тактика
базової деталі. За допомогою її реалізації може бути знайдений певний об’єкт,
який особливо резонує з конструкцією звичної обстановки рідного дому. І
поступово до нього доєднуються інші більш чи менш компліментарні конструктивні
елементи, аж допоки створювана побудова починає бути схожою в максимально
можливій мірі на ту, яка була вдома.
Наприклад, переконструювання життєвого середовища можна
почати з перестановки меблів максимально аналогічно (наскільки це можливо)
відповідно до того, як це було у власній кімнаті, або виконати
переструктурування функціональних елементів на стіні за принципом аналогії і
т.ін. І чим ближчими вдається відтворити аналогії, тим потужнішим буде відчуття
життєвого комфорту.
Слід уважно аналізувати актуальну інформацію і знаходити все
нові і нові свого роду якорі стабільності, розширюючи їх масштаб і
функціонування. Так, скажімо, виходить вранці людина на ганок, а там сидить її
знайомий кіт, господаря якого забрала війна. Від радості зустрічі кіт починає
посміхатись: «Вона є, а отже, погодує». Тож найголовніше в житті –
забезпечувати позитивну стабільність для когось хорошого, зокрема, впевненість
у завтрашньому дні.
В умовах війни це є особливо актуальним стосовно дітей. Всі
засоби психологічного супроводу, які реалізуються з метою надання психологічної
допомоги дітям, постраждалим у війні, мають грунтуватись саме на забезпеченні
цього особистісного вектора, психологічного стану – позитивної стабільності,
щоб дитина в максимальній мірі відчувала впевненість у завтрашньому дні, щоб в
її душі були вибудувані потужні осередки доброти: вміння знаходити центри
кристалізації чогось хорошого і конструювати навколо них потужні осередки
позитивної психологічної стабільності.
Адже життя людини можна розглядати як неперервний процес розв’язування
задач. Розв’язок кожної задачі є ніби стартовим майданчиком для вирішення
наступної. Задача народжується в результаті помічення певної суперечності в
навколишній реальності. І на основі відомих вимог задачі (початкових)
формулюються шукані її вимоги, в яких акумулюється все, що відомо про актуальну
задачу, і про того, хто її вирішує. Тобто шукані вимоги задачі поєднують в собі
і об’єктивну складову (стартові, початкові умови), і особистісний шарм розв’язуючого
задачу (наприклад, його життєвий досвід, мотиваційну сферу діяльності). А отже,
одну і ту ж саму задачу різні люди можуть зрозуміти по-різному.
При цьому рівень адекватності трансформації стартових умов
задачі в шукані може характеризуватись такими тенденціями: а) шукані умови
задачі лише незначною мірою відображають суть початкових її умов; б) суть
початкових умов задачі в основному представлена в шуканих її умовах; в) зміст
шуканих умов задачі цілком відтворює всі вимоги, які заінтегровані в початкових
умовах.
Коли шукані умови задачі відомі, здійснюється конструювання
задуму її вирішення. З цією метою реалізуються стратегії аналогізування,
комбінування, реконструювання.
Індикаторами розвитку творчого мислення особистості є такі
рівні використання творчого інструментарію мисленнєвої мисленнєвої діяльності:
а) людина застосовує певні прийоми конструювання з метою оволодіння ними як
інструментами вирішення залач; б) людина володіє творчим інструментарієм, що є
необхідним для розв’язування завдань; в) спостерігаються прояви стратегій
аналогізування, комбінування, реконструювання на різних етапах вирішення
творчої задачі: на етапі розуміння її умови, етапі конструювання задуму її розв’язання,
етапі матеріалізації задуму.
Вищезазначене можна представити у вигляді такого
комбінованого образу: всім відомий символ тайцзи, що складається з двох частин,
розділених плавною лінією і які відрізняються за кольором. Світла частина
символізує інформацію, яка є відомою стосовно побудови шуканої конструкції,
темна частина відображає сферу невідомого, того, що необхідно знайти. А якщо
задача вирішується ще й в екстремальних умовах, тоді зрозуміло, що темна
частина знаку тайцзи буде за площею значно перевищувати світлу і треба докласти
значних зусиль, щоб знайти невідоме і розв’язати задачу.
В процесі розв’язування творчої задачі водночас взаємодіють
два потоки конструювання: перший пов’язаний з побудовою задуму вирішення
задачі, коли відповідно до вимог, заданих в умові задачі, здійснюється ніби
кристалізація шуканої конструкції; в другому потоці викристалізовується сам
інструмент розв’язування задачі – метод, прийом, стратегія. Ці інформаційні
потоки тісно взаємодіють між собою протягом всього процесу вирішення задачі,
основним системоутворюючим фактором при цьому є орієнтація на задану умову
задачі. Таким чином, можна йти мова про: а) динаміку трансформації задуму розв’язування
задачі; б) динаміку трансформації стратегії розв’язування задачі.
Інформація, набута в результаті розуміння структурних і
функціональних характеристик даного об’єкта, відповідним чином структурується в
загальному інформаційному потенціалі суб’єкта, в залежності від своєї
значущості для самого об’єкта, а коли мисленнєва діяльність здійснюється в
масштабі задачної ситуації – для структурно-функціонального аналізу інформації
відповідно заданих умов задачі.
Елементи першого інформаційного потоку (змістовні мисленнєві
образи) і елементи другого інформаційного потоку (дійові мисленнєві образи)
виявляються настільки структурованими і настільки константними, наскільки у
розв’язуючого задачу є оптимальним дефіцит прогностично необхідної інформації,
необхідної для її вирішення. Мисленнєва діяльність, формуючи образ розуміння,
створює умови для усвідомлення її людиною, а це забезпечує можливість переносу
діяльності в інші ситуації: образи розуміння, що утворились в процесі
мисленнєвої діяльності, включаються до її внутрішньої структури і таким чином
формується готовність до нової діяльності.
Дуже суттєвою при цьому є реалізація адекватного
структурно-функціонального аналізу актуальної задачної ситуації, а також
стосовно кожного етапу її вирішення, адже в залежності від міри його
адекватності мають місце такі варіанти розв’язування задач на конструювання:
структурне конструювання, коли враховуються лише структурні характеристики
елементів; функціональне конструювання проявляється, коли враховуються лише
функціональні характеристики елементів; структурно-функціональне конструювання,
коли враховуються і структурні, і функціональні характеристики елементів – саме
цей варіант є найбільш адекватним, позбавленим від помилок.
Висновки. Основу життєстійкості особистості
складає її психологічна готовність до розв’язування творчих задач в різного
роду ускладнених умовах: інформаційної невизначеності, раптових заборон і
обмежень (часових та інформаційних). При цьому рівні цієї готовності
обумовлюються здатністю людини: помічати суперечності в навколишній реальності,
формулювати умову задачі на основі відомих характеристик поміченої проблеми;
довизначати умову задачі в результаті співвіднесення відомих (заданих) її
компонентів з гіпотетичними властивостями шуканих складових. Прояв творчоскості
особистості на цьому етапі творчого процесу є визначальним щодо характеристик
її готовності до творчої мисленнєвої діяльності. Вміння оперувати
стратегіальним інструментарієм при побудові задуму шуканої конструкції довершує
загальну картину творчого потенціалу особистості щодо прояву її психологічної
готовності вирішувати творчі задачі. Адже для побудови адекватного задуму мають
бути реалізовані стратегії комбінування, аналогізування, реконструювання з
метою трансформації актуалізованих інформаційних структур відповідно до вимог
задачної ситуації, має бути виконаний адекватний структурно-функціональний
аналіз характеристик проміжних конструкцій, як при конструюванні задуму, так і
на кожному з етапів процесу розв’язання задачі, аж до матеріалізації створеного
задуму, що передбачає співвіднесення структурних і функціональних характеристик
наявної конструкції з вимогами задачі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Коцан І. Я.,
Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини / за ред. І. Я. Коцана.
Луцьк: Волин нац. ун-т ім. Лесі Українки. 2011. 430 c.
2. Стратегії
творчої діяльності: школа В. О. Моляко / за заг.ред.
В. О. Моляко. К.: Освіта України, 2008. 702 с.
3. Case D. Contributions of a dialectical process//Journal
of environmental psychology. 1996. V. 16. P. 1-15.
4. Deci E.L., Ryan R.M.Intrinsic motivation and selfdetermination in human
behavior. University of Rochester –Rochester, New York: Plenum Press. 1985.
5. Maddi S., Khoshaba
D.Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment, 1994, 63, P.
265-274.
6. Oswald F.,
Schilling O., Wahl H.-W., Gang K. Trouble in paradise? Reasons to
relocate and objective environmental changes among well-off older adults. Journal of environmental psychology. 2002. V.22. P.273-288.
Коментарі
Дописати коментар