Дметерко Н., Аматьєва О. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОСОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГУ В ДИСТАНЦІЙНОМУ ФОРМАТІ
Дметерко Наталія, Аматьєва Олена
м. Слов’янськ (Донецька область), м. Дніпро
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОСОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГУ В ДИСТАНЦІЙНОМУ ФОРМАТІ
Презентовано
особливості психосоціальної підтримки студентів засобами тренінгу у
дистанційному форматі. Визначено необхідність адаптації методів групової роботи
психологічної допомоги онлайн. Розкрито можливості та обмеження тренінгової
роботи онлайн при здійсненні психосоціальної підтримки.
Ключові слова:
дистанційне навчання, соціально-психологічний тренінг, психосоціальна
підтримка, вербальна та невербальна комунікація.
The article presents the
features of psychosocial support of students by means of distance training. The
necessity of adapting the methods of online psychological assistance group work
was determined. The possibilities and limitations of online training work in
the implementation of psychosocial support are revealed.
Key words: distance
learning, socio-psychological training, psychosocial support, verbal and
nonverbal communication.
Вступ. Проблема
психосоціальної підтримки всіх учасників освітнього процесу, зокрема здобувачів
вищої освіти, не втрачає свої актуальності у зв’язку з продовженням
повномасштабної війни рф проти України. Особливо гостро ця проблема стоїть для
тимчасово переміщених закладів вищої освіти, навчання в яких відбувається в
змішаному або дистанційному форматах.
Дистанційне навчання має як ряд переваг,
так і недоліків [2;4]. О.Я. Радченко, С.Т. Вихор узагальнюють такі недоліки
дистанційного навчання, як то: емоційну віддаленість учасників, психологічний
дискомфорт, відсутність колективного духу, негативний вплив на здоров’я,
недостатню кількість практики, тривалу роботу з комп’ютером, внутрішню
неготовність працювати дистанційно тощо [4]. Це, відповідно, впливає і на
можливості здійснення психосоціальної підтримки здобувачів (студентів) в умовах
дистанційного навчання. Надання психосоціальної підтримки
відбувається у процесі групових форм роботи. Факторами, що визначають
ефективність групової роботи, виділяють такі, як: ступінь ініціативи,
самостійності і відповідальності за результати; ступінь взаєморозуміння,
взаємної підтримки; готовність до продуктивної співпраці; сумісність та ін. [1;3]. Однією із групових форм в системі психосоціальної допомоги є тренінг.
Мета
статті – проаналізувати особливості психосоціальної підтримки студентів
засобами тренінгу в дистанційному форматі.
Виклад основного
матеріалу. Соціально-психологічний тренінг є одним
з методів активного навчання і психологічного впливу, здійснюваного в процесі
інтенсивного групового взаємодії і спрямованого на підвищення компетентності в
сфері спілкування, в якому загальний принцип активності людини доповнюється
принципом рефлексії над власною поведінкою і поведінкою інших учасників групи [3].
Методичне
забезпечення соціально-психологічних тренінгів в онлайн форматі становить
«адаптацію» методів тренінгової та психокорекційної роботи. Методичним
забезпеченням програми інтернет-тренінгів є комплекс психологічних вправ, таких
як самоаналіз, саморефлексія, аналіз характерних життєвих ситуацій,
індивідуальне саморозкриття, психофізична релаксація з використанням
комп’ютерного аудіозапису інструкції, психофізична саморегуляція, аутогенне тренування,
рольове програвання характерних життєвих ситуацій, активне слухання, емоційна
дисоціація та асоціювання, арт-терапія, індивідуальний «мозковий штурм» тощо [2].
Зазначимо, що здійснення психосоціальної підтримки студентів в дистанційному
форматі передбачає не лише адаптацію методів тренінгової роботи, а і врахування
як можливостей, так і обмежень інформаційно-комунікаційних технологій при її проведенні.
Використання відеозв'язку на
різних платформах, як то Zoom, Microsoft Teams, Google
Meet та ін. надає можливість здійснення
психосоціальної підтримки студентів. Разом з тим слід
відмітити і певні недоліки та обмеження тренінгової та психокорекційної роботи
в онлайн форматі. Одним із них є обмеження безпосередньої міжособистісної
взаємодії, що зумовлює труднощі встановлення та підтримання емоційного контакту
між учасниками тренінгу. Останнє є особливо важливим на перших етапах роботи
тренінгової групи, що передбачає знайомство учасників, згуртування групи, вироблення навичок групової взаємодії. Також відсутність
фізичної присутності може зменшити рівень емпатії та взаєморозуміння між
учасниками.
Однією із особливостей проведення
тренінгу в онлайн форматі, яку треба враховувати під час психосоціальної
підтримки, є відчуття психологічної відстані. Це, у свою чергу, може
ускладнювати побудову довіри та взаєморозуміння, здатності співпереживати та
відчувати емоції інших.
Під час тренінгової роботи онлайн
можуть виникати технічні проблеми, як то проблеми з інтернет-з'єднанням, аудіо-
або відео-передачею, що може перешкоджати плавному проведенню тренінгу та
впливати на відчуття психологічного комфорту та зручності роботи учасників.
Затримки в передачі звуку або відео, відсутність натуральних реакцій можуть
створювати комунікаційні бар'єри, ускладнити процес спілкування та
взаєморозуміння.
Зазначимо, що важливим джерелом
інформації про психологічний стан учасників тренінгової роботи є невербальна
комунікація. Онлайн формат обмежує можливість спостерігати за невербальними
сигналами, такими як міміка, пози, рухи, жести та ін., що може ускладнити
процес спілкування та взаєморозуміння. Тому ведучому тренінгу варто приділяти
увагу також екстралінгвістичним невербальним засобам (тон голосу, швидкість
мовлення та інтонація, паузи та ін.), які також можуть містити важливу
інформацію про емоційний стан учасників. Деякі платформи для відеоконференцій
надають можливість демонструвати емоції за допомогою емодзі та реакцій.. Це може
допомогти учасникам виражати свої емоції та реакції під час тренінгу, а
ведучому розуміти як реагує група, виявити ознаки стресу, незручності або тих
питань, які потребують уваги та відповіді.
Джерелом отримання зворотного
зв’язку від учасників тренінгу може бути паралельне використання текстового
чату, яке надає можливість доповнювати невербальну комунікацію, дозволяючи
учасникам виражати свої думки, реакції та запитання, особливо тоді, коли вони
не можуть або не хочуть говорити в голосовому чи відео-форматі.
Хоча онлайн формат ускладнює
сприйняття невербальних сигналів порівняно з традиційними формами спілкування,
він також і надає можливості для виявлення та використання цієї важливої
складової комунікації. Важливо, щоб тренери та учасники усвідомлювали це та
активно працювали над розвитком та використанням невербальних навичок у
віртуальному середовищі.
Висновки. Підсумовуючи вищесказане, зазначимо, що особливості психосоціальної підтримки студентів засобами психологічного тренінгу визначаються як можливостями, так і обмеженнями дистанційного формату, що мають бути враховані при плануванні та проведенні цієї роботи. Попри певні обмеження тренінгових форм роботи в онлайн форматі вони є одним із засобів психосоціальної підтримки студентів в складних умовах сьогодення, коли фізична відстань або інші обставини ускладнюють безпосередню взаємодію та спілкування.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Групові форми роботи в системі
психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих
обставинах внаслідок військових дій (досвід упровадження) / [авт. кол. В. В.
Байдик, Ю. С. Бондарук, Ю. П. Гопкало, Т. Б. Гніда, І. О. Корнієнко, Н. В.
Лунченко, Ю. А. Луценко, Р. А. Мороз, І. І. Ткачук] ; заг. ред. В. Г. Панка, І.
І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2020. 122 с.
2. Дистанційне навчання: психологічні
засади : монографія / [М.Л. Смульсон, Ю.І. Машбиць, М.І. Жалдак та ін.] ; за
ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с. Режим
доступу: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3148/distan%20education.PDF;jsessionid=BEC2989381CC6F0E25774E21FEA06932?sequence=1.
3. Максименко С.Д. Практикум з групової
психокорекції: підручник / Максименко С.Д., Прокоф’єва О.О., Царькова О.В. ,
Цехмістер Я.В., Кочкурова О.В. К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. 752 с.
4. Радченко О.Я., Вихор С.Т.
Особливості організації взаємодії між викладачем та студентами ЗВО в умовах
дистанційного навчання. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». № 6
(Червень, 2021). с. 317-321. Режим доступу: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/grail-of-science/article/view/13779/12639.
Коментарі
Дописати коментар