Васьків Г., Токар О., Онищук О. ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ

 

Васьків Галина, Токар Оксана, Онищук Оксана,

м. Львів 

ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ

Розглянуто важливість та способи реалізації соціально-психологічного забезпечення освітнього процесу в умовах війни.

Ключові слова: колектив, психологія, підтримка, новітні психологічні методики в освітньому процесі.

The article considers the importance and ways of implementing social and psychological support of the educational process in wartime conditions.

Key words: team, psychology, support, the latest psychological methods in the educational process.

"Найтонші джерельця, з яких наповнюється ріка єдності навчання та виховання – це бажання дитини вчитися, а в учителів – це бажання навчатися впродовж усього життя." – В.Сухомлинський. [4, c. 427]

Василь Олександрович Сухомлинський був твердо переконаний у тому, що: «Для того, щоб дитина була палко зацікавлена в навчанні, їй потрібне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя» [4, с. 427].

А як же зробити так, щоб джерельце вчителя наповнювалося? Як же зробити так, щоб мотивація і бажання вчитися новому не згасало у вчителя?

Цим питання і багатьма іншими колектив ліцею змусило задуматися у зв’язку із останніми подіями в країні.

Освіта - особлива галузь суспільного життя, найважливіша передумова вирішення нагальних соціальних завдань держави.

Упродовж тривалого періоду в освітньому кластері країни накопичувалися проблеми системного характеру, основними з яких є занепад матеріально-технічної бази, погіршення соціального статусу педагогічних працівників, зниження якості освіти, моральна застарілість методів і методик навчання та виховання тощо.

Сьогодні докорінне реформування освіти – це один з основних важелів цивілізаційного поступу та економічного розвитку України.

З метою забезпечення умов для інноваційного розвитку школи відповідно до вимог законодавства України, нормативно-інструктивних документів Міністерства освіти і науки України, державних, регіональних та міських програм кожний заклад освіти формує Стратегію розвитку, де сформовано місію, візію закладу та стратегічні цілі на основі проведеного самоаналізу. Стратегія розвитку є одним з найважливіших документів, який описує вектор розвитку школи та шлях, яким вона хоче туди прийти.

Нагадаємо етапи розроблення стратегії: 10 кроків

1. Створення робочої групи з представників педагогічного колективу (10-15 осіб)

2. Аналіз вихідних умов, у яких працює заклад освіти (тип закладу, мова навчання, територія обслуговування, формування контингенту здобувачів освіти, обсяг та джерела фінансування)

3. SWOT-АНАЛІЗ (освітнє середовище, педагогічні кадри, освітні програми, динаміка результатів навчання учнів, педагогічні інновації, дистанційне навчання, …)

4. Мозковий штурм щодо визначення місії, візії, стратегічних цілей

5. Визначення структури Стратегії розвитку закладу освіти

6. Розроблення Стратегії розвитку закладу освіти

7. Обговорення Стратегії розвитку закладу освіти

8. Внесення пропозицій

9. Схвалення педагогічною радою

10. Затвердження засновником

Після сформованої Стратегії закладу освіти постає питання: якими шляхами досягти успіху в шкільному колективі?

Сучасний світовий ринок пропонує безліч варіантів, які допоможуть керівнику сформувати свій напрямок досягнення стратегічних цілей, між цим без створення єдиної команди однодумців, які рухаються у спільному векторі не можливо.

Традиційно, кожна стратегія закладу освіти розподіляється на проєкти і для того, щоб якісно реалізувати кожний з них можна, як альтернативу, можна використати надсучасні методики.

В 21 столітті, прогресивні компанії ( APPLE, GOOGLE тощо) будують свій розвиток через використання новітніх психологічних методик та звертають увагу на метальне здоров’я кожного працівника та при побудові компанії на якості працівників.

Наприклад, в одній із провідній компанії директор розповіла про айтішника, що займається обліком та структуруванням даних: «Всі таблиці ми тоді вели в Excel, і він зумів організувати роботу персоналу таким чином, що навіть у нових диспетчерів не виникало жодних труднощів. Пізніше він розробив надбудову для 1С, якою ми користуємося досі. Виявилося, що його число свідомості – 3; згідно цієї науки, «трійки» - це люди, які чудово аналізують дані та вибудовують взаємодію між іншими людьми. Не дивно, що з айті і, як заведено сьогодні говорити, цифровізацією у нас в компанії все гаразд. Фахівець, який займається улюбленою справою і відчуває себе на своєму місці, здатний згорнути гори! Зізнаюся, я була здивована, як теорія зійшлася з практикою.» (джерело: https://zen.ati.su/article/2021/02/08/magija-chisel-kak-tsifry-mogut-pomoch-predprinimatelju-408425/) - це доказ тому, що наука чисел заслуговує на впровадження і в освітньому процесі закладів освіти України.

Керівництво освіти міста Львів запровадило в закладах освіти практику із командотворення, де кожен колектив обрав для себе перелік заходів для об’єднання колективу. Обєднаний колектив – якісна реалізація Стратегії закладу освіти.

В сучасному світі є багато методів та інструментів для реалізації вище написано. Пропонуємо розглянути науку чисел для досягнення поставлених завдань.

Наука чисел – відносно новий напрямок, основу якого лежать древні принципи Раджа-йоги. Засновником та головним натхненником науки є оксфордський професор психології. Він розвинув ідею про те, що в даті нашого народження закладено інформацію, яка допомагає краще зрозуміти людину.

Наука чисел допомагає розрахувати за датою народження кожного працівника, в нашому випадку – педагогічного працівника, його індивідуальний код успіху, а також, проаналізувавши дати народження зрозуміти, як налагодити стосунки всередині колективу та в які проєкти доречно долучити для успішної реалізації.

Ця наука не є нумерологією. Засновник цього методу вважає, що кожна дата народження людини має свою енергію, як і числа.

Ми можемо прослідкувати як позитивні риси, так і негативні, тобто як людина може повести себе в критичній ситуації або коли схвильована.

Негативні сторони не розглядаються як «негатив», а знаючи, що таке є, використати як знання і знайти спосіб переведення або використання їх в позитиві. Засновник стверджує, що коли людина в здоровому, ресурсному стані – це є «+» (плюс), а коли в стані схвильованості, не здоров’ї – «-» (мінус).

Як розрахувати число? Число свідомості визначається за датою народження людини. Існує 9 типів, і щоб визначити свій, достатньо скласти цифри з дня вашого народження. Наприклад, якщо ви народилися, 8 числа, то складаємо 0 і 8, а якщо 18 числа, то 1 і 8. Якщо в результаті додавання ви отримали цифру 10, то вашим числом буде одиниця. Особливості чисел свідомості наведено у таблиці нижче.

По таблиці (таблиця 1) можна з легкістю визначити компетенції та вроджені здібності. (до прикладу наведу числа «1» та «2»):

Таблиця 1

Число народження

Число свідомості

Компетенції/вроджені здібності

1, 10, 19, 28

1

+

Лідерство/ініціативність/ідеалізм/ заступництво

-

Агресія/деспотизм/консерватизм/егоїзм

Стан жертви, якщо батьки її зламали, відсутність лідерських якостей

2, 11, 20, 29

2

+

Старанність/дипломатичність/бажання зрозуміти/ дуже важливо, щоб її зрозуміли/ дуже зрозуміло доносити іншим людям інформацію/ є прекрасними психологами/ легко знаходять з усіма спільну мову

-

Сумнівність/депресія/ дуже впевнені в собі, у них немає внутрішньої опори і весь час хочеться на когось спертися/ не може діяти, бо боїться, що про неї подумають інші люди/ може закриватися від людей/ якщо вони не реалізують свою енергію, то можуть піти в депресію/ не можуть жити на самоті

Реалізація Стратегічних цілей на основі знань науки чисел

Для реалізації стратегічних цілей достатньо розділити їх по проєктам, проаналізувати педагогічних працівників по числам та визначити слабкі, сильні сторони. Наступним кроком буде формування задач до реалізації та визначення працівників, які мають найкраще підходящі якості для досягнення результату по задачам та успішної реалізації проекту.

Наприклад, Число «1»

Ті, хто має число свідомості 1, тобто. народжені 1, 10, 19 чи 28 числа, мають серйозні задатки лідера. Вони хочуть бути в центрі, прагнуть влади. Люди з таким числом свідомості добре реалізують себе на керівних позиціях і схильні вести свій проєкт.

Якщо людина перебуває в негативному стані, вона стає конфліктною, їй важко знайти спільну мову з людьми і йти на компроміс, пропадає взаєморозуміння, а егоїзм бере гору над ситуацією.

Як це працює в системі підприємства: якщо людина із числом «1» працює на посаді секретаря - то всі питання будуть вирішуватися перед кабінетом директора та інформація не буде чітко донесена керівнику.

Якщо педагог із числом «1» то може бути залучений, як керівник проектів різних напрямків, як учнівських так і педагогічних але не поєднувати із представником із числом «9» - не буде розуміння.

Треба відмітити, що людина числа «1» - це людина, яка рухається вперед самостійно, а ось лідер «2» - це людина, яка веде за собою.

Отже, застосування науки чисел, яка визначає число свідомості кожної людини в колективі, а відповідно, знаючи її «+» та «-» можна побудувати колектив, в якому: застосовано принцип людиноцентризму; керівництво відкрите до діалогу; спостерігається ефективна співпраця та комунікація між всіма учасниками освітнього процесу; кожен працівник проактивний, вмотивований, відчуває свою значимість, щасливий та успішний. І це ще не всі переваги, які вас очікують!

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Корольчук М.С. Психофізіологія діяльності: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. – К. : Ельга, Ніка-Центр, 2004. – 400 с.

2. Корольчук М.С. Актуальні проблеми психофізіології військової діяльності: Навчальний посібник. – К. : КВГІ, 1996. – 164 с.

3. Корольчук М.С. Практикум з психофізіології військової діяльності. – К. : КВГІ, 1997. – 140 с.

4. Сухомлинський В .О. Статті / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5-ти томах / Ред. кол. Дзеверін А. Т . (гол.) та інші. – Т. 5.– К. : Рад. школа, 1979. – 637с.

5. Корольчук М.С. Адаптація та її значення в системі психофізіологічного забезпечення діяльності // Вісник Київського міжнародного університету. Серія: Педагогічні науки, Психологічні науки. – № 2. – 2002.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ