Смалиус Л., Холоденко М. ПСИХОЛОГІЧНІ ХВИЛИНКИ ЯК СПОСІБ ЗМІЦНЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ПІД ЧАС ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ
м. Черкаси,
Холоденко Марина
м. Кам’янка
Черкаська обл.
ПСИХОЛОГІЧНІ ХВИЛИНКИ ЯК СПОСІБ ЗМІЦНЕННЯ
МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ПІД ЧАС ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ПРАКТИЧНЕ
ВПРОВАДЖЕННЯ
Висвітлюється
досвід використання психологічних хвилинок у закладі освіти під час організації
освітнього процесу для збереження ментального здоров’я, розкривається роль
практичного психолога закладу освіти в реалізації психологічних хвилинок педагогами
під час освітнього процесу, описуються результати моніторингу загального рівня
психоемоційного стану здобувачів освіти після регулярного використання
психологічних хвилинок.
Ключові слова: психологічні хвилинки, перевантаження
учнів, ментальне здоров’я, освітній
процес, розвантаження, підвищення працездатності.
Abstract. The author
highlights the experience of using psychological moments in an educational
institution during the organization of the educational process to preserve
mental health, reveals the role of the practical psychologist of the
educational institution in the implementation of psychological moments by
teachers during the educational process, describes the results of monitoring
the general level of the psycho-emotional state of students after regular use
psychological moments.
Key words: psychological moments, overloading of students, mental health, educational process, unloading, increasing work capacity.
Вступ.
Сучасна освіта проходить процес реформування, зумовлений, в першу чергу,
необхідністю підвищення ефективності освітнього процесу з орієнтацією на
потреби здобувачів освіти. Ян Амос Коменський вважав, що навчальні заняття того
часу виступали тортурами дітей через щоденну тривалу безперервну кількагодинну
навчальну діяльність, яка включала ще й додаткову роботу вдома. У своїй
«Великій дидактиці» видатний педагог минулого обґрунтував класно-урочну систему
навчання, яка передбачала повне усунення перевантажень учнів, при якій вони не
будуть переобтяжені надмірною кількістю матеріалу, що підлягає вивченню, в
усьому будуть рухатися вперед, не поспішаючи [1]. На той час на шляху
реалізації цієї вимоги виникли значні перешкоди, які до цього часу у певній
мірі залишалися нездоланними.
Значний ряд досліджень, зокрема
роботи Н. Попової і Г. Сапожникової підтверджують, що великі навчальні
навантаження вкрай негативно впливають на рівень загальної когнітивної
працездатності учнів. В класах початкового рівня освіти часто зустрічається несприятлива
динаміка працездатності учнів, що свідчить про швидке виснаження центральної
нервової системи школярів і швидке наростання втоми під впливом навчальних
занять. Найчастіше висока втомлюваність спостерігається в дітей 6-7 років на
першому році навчання. Проте учні старших класів в 24,6% спостережень
закінчували навчальний день на низькому рівні працездатності, при цьому денна
динаміка мала досить несприятливий характер, що свідчить про перевтому учнів і
старшого віку [1].
Виклад
основного матеріалу. На сьогодні здійснюється активна трансформація
освітньої сфери для забезпечення нових підходів до якості освіти на всіх
рівнях. За кожним із рівнів реалізуються завдання, що спрямовані на досягнення
спільної мети, яка включає перетворення української освіти на інноваційне
середовище, в якому здобувачі освіти набувають ключових компетентностей,
необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності. Значна роль в
цьому відводиться психологічній службі закладів освіти. Відповідно до цього, в
Листі МОН «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти
у 2023/2024 навчальному році» вказується, що основний зміст просвітницької
роботи фахівців психологічної служби закладу освіти має включити ознайомлення
педагогів з технологіями надання першої психологічної допомоги учасникам
освітнього процесу та запровадження «психологічної хвилинки» під час уроків [2].
Психологічні хвилинки мають на меті
допомогти здобувачу освіти впоратися зі стресом та його наслідками,
налаштуватися емоційно на урок, на продуктивну роботу, завдяки чому
створюватиметься сприятлива атмосфера, яка забезпечить можливість дітям
розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та
психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації. Передбачається,
що регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній
нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також
дасть змогу краще зрозуміти свої почуття. Психологічні хвилинки сприяють також
зниженню перенасичення уроку пасивними формами роботи. Тобто використання таких
хвилинок націлене на збереження ментального здоров’я як учнів, так і
педагогічних працівників, а проблема збереження ментального здоров’я у стінах
закладів освіти є вкрай актуальною на сьогодні.
Окрім того, у зазначеному вище
листі МОН пропонується фахівцям психологічної служби у системі освіти надавати методичну
підтримку та рекомендувати педагогічним працівникам у застосуванні психологічних
хвилинок під час уроків/занять та на етапі впровадження Державного стандарту
базової середньої освіти [2].
Тому важливою проблемою для
працівників психологічної служби є саме питання розробки та сприяння у
впровадженні актуальних психологічних хвилинок в закладах освіти, а також
відстеження динаміки змін загального психоемоційного та когнітивного стану
учнів під час регулярного використання психологічних хвилинок під час
освітнього процесу, що є метою нашого дослідження.
Першим викликом перед фахівцями
психологічної служби стало створенням бази власних психологічних хвилинок, які
є універсальними у використанні для цільової аудиторії безпосередньо нашого
закладу освіти (Кам’янський ліцей № 1 Черкаської області). Відповідно, практичним
психологом закладу було створено базу психологічних хвилинок у форматі відео,
що полегшує їх застосування педагогами. Для доступності до інструктивної
інформації було створено YouTube-канал
[4], до якого
завантажувалися відео-хвилинки. З метою досягнення зручності у використанні
педагогами, психологічні хвилинки були поділені за списками відтворення по
класах (від 1 до 11 класу).
За своїм змістом та метою у створеному відео-сервісі містяться різні психологічні хвилинки. Тому педагог має широкий асортимент для їх вибору для використання під час освітнього процесу на різних етапах уроку. Зокрема, психологічні хвилинки «Нейродолоньки» передбачають розвиток міжпівкульної взаємодії, покращують когнітивні процеси, стимулюють роботу мозку, сприяють розвитку дрібної моторики та зорово-моторної координації. До рухових психологічних хвилинок відносяться «Уяви та покажи», «Чотири стихії», «Веселі рухи», які дають можливість зняти загальне напруження, створити позитивну атмосферу, зняти втому та підвищити працездатність учнів.
Рис. 1 – Психологічна хвилинка «Нейродолоньки»
Для активізації та розвитку уваги
використовуються психологічні хвилинки «Знайди відмінності», «Спіймай комашку»,
«Веселі кольори». Над розвитком мислення допомагають попрацювати такі психологічні
хвилинки, як «Веселі олівці», «Веселі анаграми», «Веселі ряди». Також розроблені
психологічні хвилинки, які передбачають розвиток емоційно-вольової сфери дітей («Вернісаж
емоцій», «Покажи емоцію»).
Рис. 2 – Психологічна хвилинка «Веселі анаграми»
Системне застосування психологічних
хвилинок під час уроків передбачало їх використання на кожному уроці на різних
його етапах. Моніторинг динаміки підвищення навчальної мотивації, позитивного
налаштування на навчальний процес, підвищення працездатності учнів здійснювався
через анкетування учасників освітнього процесу, а саме учнів та педагогів, які
були долучені до дослідження.
Анкетування передбачало визначення
даних до впровадження психологічних хвилинок та під час їх використання за такими
критеріями: рівні активності учнів, навчальної мотивації, пізнавальної
діяльності та позитивного налаштування на урок. Оцінювання відбувалося за 5-ти
бальною шкалою.
В результаті анкетування визначено,
що дані за всіма критеріями були вищі під час впровадження психологічних
хвилинок як в опитуванні учнів, так і педагогічних працівників. Окрім того, на
основі власних спостережень педагоги зазначали, що психоемоційний стан учнів
значно покращився, що зумовлене можливістю дітей працювати в позитивному руслі
під час освітнього процесу.
Висновки. Результати проведеного дослідженням дають можливість переконливо стверджувати, що психологічні хвилинки мають стати невід’ємним компонентом у структурі організації уроку. При чому мають доцільно застосовуватися і підбиратися педагогічними працівниками з урахуванням їх потреби та відповідно до віку школярів, цілей проведення. Розроблена база психологічних хвилинок постійно оновлюється, що сприяє подальшому розвитку стратегії їх використання з метою розвитку та зміцнення ментального здоров’я здобувачів освіти.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Лутфуллін В. Навчальні
перевантаження – катастрофічна загроза здоров’ю школярів. Педагогічні науки,
2015. № 63. С. 31 – 38.
2. Про пріоритетні напрями
роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році: Лист
МОН від 21.02.223 №1/12492-23. – URL: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/normatyvno-pravova-baza/
(дата звернення: 03.04.2024).
3. Савченко О. Зміст шкільної
освіти на рубежі століть. Шлях освіти. 2000. № 3. С. 2-6.
4. YouTube-канал «Невгамовний джмелик»
URL: https://www.youtube.com/channel/UCOcV7aooQqRlZncvHsweJvg
(дата звернення 03.04.2024).


Коментарі
Дописати коментар