Лесик С. НЕЙРОГРАФІКА ЯК ОДИН ІЗ СПОСОБІВ ПОШУКУ ВНУТРІШНЬОГО РЕСУРСУ
Лесик
Світлана
М. Ніжин
НЕЙРОГРАФІКА
ЯК ОДИН ІЗ СПОСОБІВ ПОШУКУ ВНУТРІШНЬОГО РЕСУРСУ
Розглянуто
один із методів арт-терапії та практичне його впровадження в освіті як метод
професійного вигорання педагогів та пошук внутрішнього ресурсу усіх учасників
освітньо-виховного процесу. Також здійснено порівняння у використанні інших
методів подолання негативних наслідків стресових ситуацій та пошуку ресурсів
особистості.
Ключові
слова: арт-терапія, нейрографіка, внутрішній ресурс, стресові ситуації.
One of the methods of art therapy and its practical
implementation in education as a method of professional burnout of teachers and
the search for an internal resource of all participants in the educational
process.
A comparison was also made in the use of other methods
of overcoming the negative consequences of stressful situations and finding
resources.
Key words: art therapy, neurographics, internal resource,
stressful situations.
Вступ. Війна – це
найбільш стресова ситуація у житті будь-якої істоти. Всі ми реагуємо
по-різному, але всі мають негативні наслідки від отриманих стресів. Ми не
можемо уникнути стресів у нашому житті, але здатні зменшити негативні наслідки
впливу цих стресів на нас. Одним із способів подолання негативних травмуючих
ситуацій є арт-терапія, яка має один із методів - малювання. Це найлегший, і,
водночас, дієвий метод виходу негативних емоцій та пошуку внутрішніх ресурсів
людини. Цей метод не вимагає спеціальної підготовки, лиш наявність паперу та
олівця або навіть кулькової ручки; він підходить для будь-якої вікової
категорії та статі; а також його можна використати, перебуваючи будь-де.
Мета
дослідження: проаналізувати позитивні результати
використання нейрографіки як один із методів пошуку ресурсу учасників
освітньо-виховного процесу (педагогів, студентів) при подоланні наслідків
стресових ситуацій та професійного вигорання.
Виклад основного матеріалу. Малюнок,
як і будь-який метод арт-терапії, дозволяє людині перенаправити невитрачену або
негативну енергію в соціально схвалювальні сфери, полегшуючи психічний та
психологічний стан. Такий процес перенаправлення називається сублімація [3].
Процес малювання
людину вчить отримувати задоволення від власної діяльності, навіть якщо до
цього вважав, що не вміє малювати, також вчить приймати себе, свої позитиви та
недоліки, конструктивно вихлюпувати негативні емоції, що полегшує ментальне
здоров’я [2].
У даний час в
українській психологічній службі все частіше та широко використовується один із методів арт-терапії
у техніці малюнку - нейрографіка. Це
графічний метод трансформації свідомості особистості, він є досить молодим, бо
з’явився у 2014 році. Його автором був психолог Павло Піскарев. Сам термін
«нейрографіка» складається з двох слів:
1. Нейрон
– клітина, що передає повідомлення між мозком та іншими частинами тіла та є
основною одиницею нервової системи;
2. Графіка
– художнє використання зображень, форм і слів, або простими словами –
малювання.
Суттю даного
методу є спонтанні лінії, які не повторюють на жодній ділянці свого шляху,
таким чином, утворюючи нові нейронні зв’язки у головному мозку людини, надихає
на нові думки та погляд на складну ситуацію. Нейрографічні малюнки
віддзеркалюють психічний стан внутрішнього світу людини на рівні підсвідомості
та несвідомого. В основі нейрографіки лежить принцип роботи дзеркальних
нейронів. Тобто нейронів, що змушують нас реагувати на щось схожим чином – ніби
віддзеркалюючи.
Нейрографіку
часто використовують як доповнення при лікуванні осіб, що мають підвищену
тривожність. Метод передбачає конкретний набір кроків, яких варто
дотримуватися, і кожен крок в алгоритмі обов’язково супроводжується рефлексією.
Бо у арт-терапії важливим є не лише кінцевий результат малюнку, а і всі відчуття
та почуття, якими була наповнена особистість під час виконання даної роботи. І
у нейрографіці ключовим і є сам процес виконання.
Використовуючи
метод нейрографіки для роботи зі студентською молоддю та педагогами, я побачила
результативність у тому, що це дієвий метод заспокоєння та зосередження на
своєму внутрішньому світі. Вперше його спробувавши, серед педагогів був певний
опір і сумніви у дієвості даного методу, але у подальшій роботі я бачила
зацікавленість. Для студентів даний метод був від початку більш цікавим та
захоплюючим, вони активніше займалися рефлексією під час виконання і ставили
мені додаткові запитання за ходом роботи. Психологами даний метод найчастіше
використовується в індивідуальній роботі, але мої спроби використовувати його у
груповій також досягли успіху. Вже використовуючи його у повторній роботі з
педагогами результатом було знаходження якихось своїх відповідей на поставлені
проблемні ситуації в кінці тренінгу.
Висновки. Отже, використовуючи даний метод у роботі з
педагогами та студентами різних курсів коледжу, я дійшла висновку, що він є
дієвим, якщо є повна довіра між спеціалістом та учасниками. Індивідуальна
робота, звісно, дозволяє більш поглибити результативність даного методу, але це
ніяк не виключає його використання і в груповій роботі. Порівнюючи з іншими
методами арт-терапії, він не змушує людину до активного мислення, а швидше
опирається на його відчуттях, інтуїції. Тому, даний метод нейрографіки є доволі
дієвим та одним із найлегших у роботі з пошуку внутрішніх ресурсів учасників
освітньо-виховного процесу.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Крис
Фрит. Мозк и душа. Как нервная деятельность формирует наш внутренний мир. К.,
2015.
2. Кудря
О.П., Грищенко О.В. Гімнастика для мозку. К., 2018.
3. Тараріна
Олена. Практикум з арт-терапії. Скринька майстра. К., 2016.
Коментарі
Дописати коментар