Алєксєєва О., Шевченко А. ПСИХОСОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ, ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ (РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ)

 Алєксєєва Олена, Шевченко Антоніна

м. Біла Церква, Київська обл.

ПСИХОСОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ, ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ (РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ)

Психосоціальна підтримка педагогічних працівників. Значення психосоціальної підтримки. Ключові аспекти психосоціальної підтримки. Виклики та стратегії психосоціальної підтримки в межах регіону.

Ключові слова: психосоціальна підтримка, педагогічні працівник, проєкт, психологічна стійкість, мобільні групи з психосоціальної підтримки.

Psychosocial support of teaching staff. Importance of psychosocial support. Key aspects of psychosocial support. Challenges and strategies of psychosocial support within the region

Keywords: psychosocial support, pedagogue, teacher project, psychological stability, mobile groups for psychosocial support

Вступ. Психічний стан та емоційне благополуччя населення в країні під час активних воєнних дій, є надзвичайно вагомими. Багато осіб переживають виснаження, втомленість, відчувають тривогу та паніку. Для того, щоб допомогти українцям контролювати свій психоемоційний стан, уникати почуття страху, панічних атак чи навіть ризику розвитку посттравматичного стресового синдрому, в Україні за ініціативи першої леді Олени Зеленської, реалізується «Національна програма психічного здоров’я та психосоціальної підтримки». За підтримки міжнародних партнерів, в Україні проводяться тренінги для різних категорій педагогічних працівників, з метою покращення психічного здоров'я населення та розробки української моделі системи психічного здоров’я.

Тому, враховуючи міжнародний досвід і проведені навчання для педагогічних працівників необхідно на регіональному рівні, розробляти, впроваджувати та популяризувати моделі надання психологічної допомоги педагогічним працівникам.

Виклад основного матеріалу

У Київській області з 2023 року реалізується обласний проєкт «Безпека та ментальне здоров'я населення громади», який сприяє ефективному розповсюдженню сучасних міжнародних практик подолання психосоціального стресу та підтримки здорового психічного стану в критичних умовах шляхом створення мобільних груп психосоціальної підтримки педагогічних працівників безпосередньо в кожній громаді.

Ціль обласного проєкту – створення мобільних груп з психосоціальної підтримки різних категорій педагогічних працівників в кожній територіальній громаді Київської області та організація їх роботи.

Мобільні групи з психосоціальної підтримки  - це  об’єднання педагогічних працівників  різних категорій (практичних психологів, соціальних педагогів, заступників директора з виховної роботи, вихователів закладів дошкільної освіти тощо)  у кількості 5-10 осіб, котрі пройшли навчання за міжнародними проєктами з питань збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу та населення територіальних громад, створення безпечного освітнього середовища.

Метою діяльності мобільної групи є надання індивідуальних та групових консультацій учасникам освітнього процесу (учням, батькам, вчителям, в тому числі населенню із числа внутрішньо переміщених осіб) та навчання педагогічних працівників технікам самодопомоги й емоційної стабілізації, інструментам збереження ментального здоров’я, навичкам відновного підходу посередництва та розбудови безпечного освітнього середовища.

Проєкт реалізується у два етапи: пілотний – 2023 рік, основний -2024  рік.

На підготовчому етапі у лютому-червні 2023 року було визначено пріоритетні наставницькі проєкти міжнародних організацій з питань безпеки та ментального здоров’я учасників освітнього процесу, які реалізуються в Україні. За визначеними міжнародними проєктами, наукові та науково-педагогічні працівники структурних підрозділів КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» були підготовлені як коучі для роботи з регіональними тренерами.

Розглянемо проєкти, за якими проходить навчання:

1.  Проєкт «Психічне здоров’я для України» (МН4U) з міжнародної технічної допомоги, який реалізується Швейцарською агенцією розвитку та співробітництва (SDC), за підтримки уряду Швейцарії. В межах проєкту заплановано розбудову спроможності громад у питаннях психічного здоров’я, покращення якості та доступності допомоги щодо психосоціальної підтримки, сприяння координації й взаємодії єдиного міжвідомчого простору, залученого до управління у сфері психічного здоров’я.

2. Проєкт «Розбудова стійкої системи громадського здоров’я» (USAID). Проєкт реалізується у співпраці з Міністерством охорони здоров`я України, Центром громадського здоров`я та в рамках ініціативи Першої Леді Олени Зеленської із побудови «Національної програми психічного здоров`я». Мета проєкту полягає у зміцненні спроможності територіальних громад попереджувати, виявляти та реагувати на загрози громадському здоров’ю, забезпечувати виконання критично важливих функцій громадського здоров’я в кризовий період та захищати здоров’я населення громади, у тому числі внутрішньо переміщених осіб.

3.                «Психолого-педагогічна підтримка дітей, батьків та педагогів в умовах надзвичайної ситуації (практичні дії та підтримка)» Проєкт реалізується Всеукраїнським фонд «Крок за кроком» за підтримки Дитячого фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ). Проєкт передбачає навчання практичних психологів та вихователів ЗДО щодо надання психолого-педагогічної підтримки дітям та їх батькам в умовах надзвичайної ситуації (практичні дії та підтримка).

4.     «Про.Спільноти: безпечне та сприятливе середовище для навчання дітей». Проєкт реалізується в рамках програми «U-LEAD з Європою», німецькою урядовою компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та ГО «Про.Світ». Мета проєкту  - розвиток та підтримка освітніх управлінців у громадах в період кризи задля створення безпечного та сприятливого середовища для навчання дітей.

5.  Проєкт «Плекання резильєнтності  в освітніх закладах» ініційований Міністерством освіти і науки України спільно з Українським благодійним фондом «Коло сім’ї» за підтримки міжнародного проекту «Americares». В рамках проєкту проводиться навчання регіональних тренерів щодо створення безпечного освітнього середовища, плекання психологічного благополуччя, здорового способу життя, резилієнтності, попередження професійного вигорання педагогів, психосоціального супроводу дітей з ООП під час інклюзивного навчання в умовах воєнного стану.

6. Проєкт «Розвиток систем попередження та реагування на насильство в закладах освіти і підвищення стійкості підлітків» впроваджується Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та ГО «Ла Страда-Україна». Проєкт передбачає підготовку регіональних тренерів до впровадження відновного підходу, профілактики та розв’язання конфліктів мирним шляхом, соціальної згуртованості, миробудування.

7. «Кризова психологічна допомога», реалізується в межах Стратегічної програми Фонду психологічної реабілітації та допомоги дітям постраждалим від російської агресії на території України.

Пілотний етап проєкту, вересень – грудень 2023 року, передбачав навчання педагогічних працівників визначених 15 територіальних громадах області та формування мобільних груп з психосоціальної підтримки.

До роботи у мобільних групах визначено і підготовлено 170 педагогічних працівників (тренерів), які будуть забезпечувати реалізацію проєктів в кожній територіальній громаді, а саме: директори і заступники директорів закладів загальної середньої освіти, консультанти центрів професійного розвитку, фахівці інклюзивно-ресурсних центрів, практичні психологи, соціальні педагоги закладів освіти, вихователі закладів дошкільної освіти, практичні психологи закладів дошкільної освіти.

На другому етапі реалізації обласного проєкту, протягом 2024 року заплановано навчання регіональних тренерів у 54 територіальних громадах та, відповідно, формування мобільних груп в усіх територіальних громадах області.

Для системного науково-методичного супроводу обласні коучі здійснюють супервізію регіональних тренерів.

Після завершення навчання в усіх громадах області, планується проведення моніторингу проєкту за визначеними показниками.

Висновки

Психосоціальна підтримка є критично важливою для забезпечення емоційного та психологічного благополуччя педагогічних працівників.

Ключові аспекти психосоціальної підтримки можуть варіюватися в залежності від конкретних потреб регіону.

Педагогічні працівники стикаються з численними викликами, такими як військовий стан, стрес, вимоги сучасної освіти та відсутність визнання, що підкреслює необхідність системної підтримки.

Ключовими аспектами психосоціальної підтримки є розвиток емоційного благополуччя, підтримка міжособистісних відносин та зменшення вигорання серед педагогів.

Стратегії підтримки включають в себе розвиток програм психологічної допомоги, організацію тренінгів та семінарів з підтримки ментального здоров’я, а також створення мобільних  груп для популяризації досвіду психосоціальної підтримки.

Зусилля у напрямку підвищення усвідомленості та реалізації психосоціальної підтримки серед педагогічних працівників допоможуть покращити загальний стан їхнього психічного здоров'я та сприятимуть ефективнішій роботі в освітній сфері.

Список використаних джерел

«Національна програма психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» https://www.kmu.gov.ua/news/ofis-pershoyi-ledi-moz-ta-partneri-zapuskayut-nacionalnu-programu-psihichnogo-zdorovya-ta-psihosocialnoyi-pidtrimki

Сайт проєкту «Психічне здоров’я для України» (МН4U): https://edu.mh4u.in.ua/

Сайт проєкту «Про.Спільноти: безпечне та сприятливе середовище для навчання дітей»: https://prosvitcenter.org/projects-and-program/proiekt-pro-spilnoty-bezpechne-ta-spryiatlyve-seredovyshche-dlia-navchannia-ditey/

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ