Пушкар Н. ВПРОВАДЖЕННЯ НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО В ПРОЦЕС СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

 

Пушкар Наталія

м. Купянськ, Харківська область

ВПРОВАДЖЕННЯ НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО 

В ПРОЦЕС СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ  З ОСОБЛИВИМИ 

                                   ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ                                                        

                                                                                                   «Що найголовнішим було у моєму житті?Без роздумів відповідаю: любов до дітей!»

                                                                                                           В.О. Сухомлинський

У наукових працях В.О. Сухомлинського наскрізно проходить ідея милосердя і дбайливого ставлення до дітей, позбавлених можливості жити повноцінно через порушення фізичного і психічного розвитку. В статті автори діляться досвідом роботи з дітьми з особливими освітніми потребами на прикладі співпраці спеціальної школи та закладу позашкільної освіти.

 Ключові слова: соціалізація, діти з особливими освітніми потребами, спеціальна школа, заклад позашкільної освіти.

In the scientific works of V. O. Sukhomlynskyi  the idea of mercy and caring for children deprived of the opportunity to live fully due to physical and mental development disorders runs through. In the article  the authors share their experience of working with children with special educational needs on the example of cooperation between a special school and an out-of-school education institution.

Key words: socialization, children with special educational needs, special school, institution of extracurricular education. 

Вступ. Питання навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами, проблеми їх соціалізації активно досліджувалися та впроваджувалися в практику діяльності всіх ланок освіти України. Особливої актуальності набула ця проблема в умовах війни. Недостатньо вивчені питання співпраці закладів спеціальної освіти та закладів позашкільної освіти з формування життєвих компетентностей осіб з особливими освітніми потребами, зокрема, їх соціалізації. Деякі напрацювання з даного питання є на Харківщині. Метою даної статті є опис досвіду співпраці спеціальної школи та закладу позашкільної освіти щодо впровадження наукової спадщини                  В.О.Сухомлинського в процес соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в мирний час та в умовах сьогодення.

Виклад основного матеріалу. Вчені Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди визначають, що «соціалізація - це процес і результат засвоєння людиною знань і навичок суспільного життя, вироблення загальноприйнятих стереотипів поведінки, засвоєння ціннісних орієнтацій, що сприйняті у даному суспільстві, які дозволяють повноцінно брати участь у різноманітних ситуаціях суспільної взаємодії» [1, с. 182].

Зміст позашкільної освіти об'єктивно більше орієнтований на загальні інтереси, потреби дітей різного віку, бо дитина самостійно вибирає для занять гурток, який йому подобається. Відвідуючи гурток закладу позашкільної освіти, що працює на базі закладу спеціальної освіти, вихованець проходить соціальну адаптацію, соціальну творчу реабілітацію (дитина пізнає себе, розкриває свої здібності), набуває соціального досвіду, спілкуючись з однолітками, беручи участь у різноманітних масових заходах: конкурсах, змаганнях, вікторинах тощо.

Певний досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами накопичений у Комунальному закладі «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, яка ведеться близько 20 років за такими напрямами:

- організація діяльності гуртків (творчих об'єднань) туристсько-краєзнавчого, національно-патріотичного профілю безпосередньо на базі закладів спеціальної освіти;

- залучення дітей з особливими освітніми потребами до участі в обласних масових заходах;

- створення музеїв у закладах спеціальної освіти та використання їх освітньо-виховного потенціалу в процесі соціалізації дітей;

- проведення походів, екскурсій рідним краєм з вихованцями гуртків – дітьми з особливими освітніми потребами;

- залучення цієї категорії дітей до волонтерської діяльності, виготовлення сувенірів, окопних свічок та ін. для воїнів Збройних Сил України.

Накопичений багаторічний досвід роботи закладу став об’єктом вивчення учасниками Всеукраїнського семінару-практикуму «Використання ресурсів закладів позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого профілю в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами», який відбувся у Харкові в 2019 році. Організаторами семінару були Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму Міністерства освіти і науки України та Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації. Програмою семінару передбачалося відвідування та ознайомлення з досвідом роботи декількох спеціальних шкіл області щодо їх співпраці з Харківською обласною станцією юних туристів. Один день семінару був повністю присвячений відвідуванню Комунального закладу «Куп’янська спеціальна школа» Харківської обласної ради, де активно працює творчий педагогічний колектив однодумців, людей, небайдужих до дітей з особливими освітніми потребами.

В.О. Сухомлинський зазначав, що для навчання і виховання таких дітей потрібний «тонкий, делікатний індивідуальний підхід» [2, т. 1, с. 92]. У центрі уваги педколективу – дитина, її здоров’я, освіта, виховання. Саме в цій школі була створена одна із перших дитячих організацій в області «Молода Січ», метою діяльності якої було і є впровадження в практику виховання дітей такого феномену як козацька педагогіка. Саме козацька педагогіка – частина народної педагогіки, спрямована на формування мужнього громадянина із яскраво вираженою національною свідомістю, твердою волею і характером, що особливо актуально в умовах сьогодення. Василь Олександрович Сухомлинський наголошував, що завдання педагога полягає в тому, щоб відкрити перед кожним вихованцем усі джерела, якими живиться почуття любові до Батьківщини. Це і природа рідного краю, і мати з батьком, і рідне село, місто,  і славне минуле України, її героїчна історія…. Усі ці джерела мають бути відкриті перед дитиною постійно: «Тисячі найтонших ниток мають пов’язувати дитину з Вітчизною…». Вітчизну, Батьківщину він називав святинею серця і думки. В.О. Сухомлинський наголошував, що одним лише заучуванням патріотичної моралі неможливо виховати патріота. Патріотизм має бути дієвим, що виявляється в повсякденній чорновій роботі, скупій на слова та багатій на конкретні справи. Саме над реалізацією зазначених видатним педагогом завдань і працює педагогічний колектив Комунального закладу «Куп’янська спеціальна школа» Харківської обласної ради. В.О. Сухомлинський націлював педагогів на проведення уроків на місцевості, екскурсій рідним краєм і стверджував «з недостатньо розвиненими дітьми ми проводимо уроки краси – серед природи» [2, т. 1, с. 205].

Цей заповіт великого педагога активно впроваджує педколектив Куп'янської спеціальної школи. Мандруючи з дітьми школи рідною Куп'янщиною, по краплині збираючи краєзнавчі експонати, у закладі був відкритий шкільний етнографічний музей «Українська світлиця», де нараховувалося близько 300 автентичних експонатів. Музей став невід'ємною частиною шкільного організму, який дозволив урізноманітнити форми роботи серед учнів школи: бінарні уроки, уроки-свята, інтегровані уроки, уроки-екскурсії, уроки-зустрічі, квести, майстер-класи, бесіди, години спілкування тощо. На практичних заняттях «Український віночок», «Оформлення образів», «І на тім рушничкові…», «Виготовлення з гарбуза національного посуду «Ханька», «Хустка моєї бабусі», «Мамина пісня» діти оволодівають трудовими вміннями, навичками, вчаться створювати побутовий затишок в оселі. В.О. Сухомлинський акцентував увагу на трудове виховання дітей з особливими освітніми потребами: «Треба кожному допомогти знайти себе, виявити себе в улюбленій праці, оволодіти необхідними знаннями, стати майстром» [2, т. 1, с. 176-187]. Трудове навчання дітей з ментальними порушеннями спрямоване на оволодіння ними основами самообслуговування, ручної та художньої праці, допрофесійною підготовкою (слюсарна, столярна, швейна справи, квітникарство, декоративно-ужиткове мистецтво). Педагоги формують в учнів свідоме ставлення до праці, життєві компетентності, загальнотрудові навички, готують їх до свідомого вибору майбутньої професії. Концепцією розвитку Куп’янської спеціальної школи заплановано в майбутньому навчання учнів технологіям майстрині машинної вишивки, майстра з ремонту взуття, спеціаліста квітникаря-озеленювача, ландшафтного дизайну, клінера, кухаря-кондитера. Адже кваліфікований робітник завжди матиме попит  на забезпечення його послуг у соціумі. І для сьогодення актуальні висловлювання В.О. Сухомлинського про трудове виховання, про те, що кожному ступеню інтелектуального розвитку особистості мають відповідати певний ступінь трудової майстерності та трудової зрілості.

Матеріали з народознавства – це невичерпне джерело для корекційної роботи. З учнями опрацьовані такі теми з корекційного навчання:

- «Народознавство і математика» (стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності);

- «Український національний костюм» (сенсомоторний розвиток);

- «Вправи на розвиток уваги» (збагачення активного словника засобами народних символів України);

- «Робота з різними матеріалами» (солоне тісто, вовна, тканина, нитки, солома, глина, паперо-пластика, холодний фарфор, каміння, кінетичний пісок тощо – розвиток мілкої мотрики);

- «Заняття в зоні розвивального середовища» («Борщик в горщику», «Страви до Різдвяного столу», «Збери Великодній кошик», «Свято пампуха» - удосконалення навичок соціально-побутового орієнтування);

- «Квест-подорож у різнобарвну країну – Україну» (ізотерапія, акватерапія, арттерапія, розвиток асоціативного конструктивного мислення);

- «Українські казки Слобожанщини» (казкотерапія, розвиток фантазії, уяви);

- «Матусина колиска» (сюжетно-рольові ігри, прищеплення любові до витоків родоводу).

Повномасштабна війна росії проти України внесла свої негативні корективи в освітній процес. З перших днів агресії педагогічний колектив школи вибудував свою освітню траєкторію взаємодії з учнями на партнерських засадах. В умовах воєнного стану постала потреба іншого змісту та підходів до навчання та виховання учнів. Основним напрямом в роботі стало забезпечення безпекової складової здоров’я особистості, її психічного, фізичного, духовного благополуччя. Школярам надається психологічна допомога, базові знання з основ особистої безпеки, формування правильної поведінки в умовах війни. Ще більш актуальним напрямом роботи, над яким працює педагогічний колектив, є освіта для сталого розвитку (емпаурмент, мотивація натхнення до дії на засадах гуманної педагогіки). А прикладом для вихованців став подвиг наших захисників, випускників школи, які боронять землю України, і навіть віддають життя за незалежність нашої Батьківщини. Тому в закладі освіти систематично проводяться тематичні заходи  до Дня захисника та захисниць України, Дня Гідності і Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України.

Як зазначав В.О. Сухомлинський,   педагог виступає організатором дій дітей, надихає їх, підбадьорює їх і скеровує їхні зусилля, спонукає до вибору способу діяльності, тому педагоги школи допомагають дітям не тільки уявити бажане майбутнє, а й наближають його. Учні активно долучаються до участі у міжнародних, всеукраїнських та обласних заходах:

- ІV Міжнародний урок доброти;

- Національний онлайн-марафон «Разом до Перемоги»;

- Всеукраїнський радіодиктант української національної єдності;

- Всеукраїнський онлайн-конкурс «Захисники та захисниці України»;

- Всеукраїнський проєкт «Єдина Україна»;

- Всеукраїнський проєкт «Шкільний урок волонтерства»;

- Всеукраїнські поетичні читання «Єднаймо Україну Тарасовим словом»;

- Всеукраїнська акція «Національний тиждень читання»;

- Всеукраїнський флешмоб до Дня ментального здоров'я (національний

   реєстр рекордів України);

- телевізійний урок «Всеукраїнський урок єдності»;

- обласний флешмоб «За Соборну Україну»;

- обласний Марафон краєзнавчих кросвордів «Пізнай свою країну», присвячений знаменним датам та видатним особистостям України, організатором якого є Комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради.

За плідну співпрацю та активну участь у різноманітних заходах Комунальний заклад «Куп’янська спеціальна школа» Харківської обласної ради нагороджено ЗОЛОТОЮ ВІДЗНАКОЮ «ЗАКЛАД ПАРТНЕР» від Української федерації «Спорт заради розвитку».

В.О. Сухомлинський вбачав у вихованні в учнів любові до знань, книги, науки,  Батьківщини, свого народу у повному розкритті здібностей кожного юнака й кожної дівчини, які вступають у життя. Керівництво закладу освіти надало учням можливість вийти за рамки навчальних програм та організувало роботу п’яти онлайн-гуртків національно-патріотичного, суспільно-громадського та краєзнавчого напрямів  з метою реалізації інтересів дитини, залучення їх до творчої та спільної діяльності. В позаурочний час діти та педагоги плетуть маскувальні сітки для воїнів Збройних Сил України, виготовляють окопні свічки, листівки, малюнки, поробки з національною символікою зі щирими словами поваги та вдячності, передають випічку, смаколики, ліхтарики захисникам 14 ОМБР імені Князя Романа Великого, які боронять Куп’янщину від загарбників.

Важливим завданням виховання дитини В.О. Сухомлинський вважав виховання свідомості – світоглядних, моральних, етичних понять, поглядів, переконань, спонукань до моральних вчинків, любові до Батьківщини. В умовах сьогодення ці поняття набрали величезної значущої сили для нашого майбутнього та Перемоги.

Висновки.  Активна багаторічна співпраця КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» та КЗ «Куп’янська спеціальна школа» з питань соціалізації дітей з особливими освітніми потребами дає нам право зробити наступні висновки.

1. Наукова спадщина В.О. Сухомлинського щодо соціалізації дітей з особливими освітніми потребами має неоціненне значення у вирішенні зазначеної проблеми і постійно використовується  у практичній діяльності наших закладів.

2. Співпраця закладу позашкільної освіти та спеціальної школи дає позитивні результати у формуванні життєвих компетентностей дітей з порушеннями фізичного і психічного розвитку.

 

Список використаних джерел

1. Бойчук Ю.Д. Спеціальна та інклюзивна освіта : словник-довідник / Бойчук Ю.Д., Коваленко В.Є., Туренко Н.М., Хребтова Н.П. – Харків : ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2019. – 214 с.

2. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5 т. – К. : 1976. – Т. 1. – С. 67-204.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Семез А. СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: РЕЗИЛІЄНС ПІДХІД

Коломоєць Г., Малечко Т. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

Сас І. ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНІК ДЛЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ